Isnin, 5 Disember 2022

LAMBAT - TAPI AKHIRNYA SEDAR JUGA

 


KUSIMPAN RISALAH REFORMASI 

DI DALAM PETI

Semalam aku masih terdengar-dengar

Kau berkata

Kita tidak akan menggadai prinsip demi kuasa



Maka, aku pun percaya


Lalu aku kumandangkan suara keyakinanku

Ke setiap penjuru tanahair tercinta ini


Ke bukit ke gunung, ke lembah, ke lurah

Ke tanah datar aku berbicara


Bahawa hidup ini hanya sekali

Maka marilah kita rakyat marhaen, 

warga bawahan rakyat jelata,

Demi keadilan kita bersama, 


aku seru

Kita bawa perubahan hakiki 

yang kita panggil reformasi


Tetapi hari ini aku dikejutkan

Dengan istilah-istilah asing sama sekali


Aku mendengar orang berkata 

tentang Machiavellian dan realpolitik


Lalu tersentaklah aku dari mimpi ngeri


Justeru, aku merayu kepada sahabatku,

Berkata luruslah di luar dan di dalam hati


Apakah benar?

Yang lurus itu dakwah,

Politik ini bengkang bengkok rupanya?


Naif sungguh aku ini

Lurus bendul selama ini


Setelah terbangun dari mimpi

Aku ambil peti kayu di tepi katil tidurku


Lalu aku lipat dan kusimpan

Segala risalah dan teks ucapanku

Yang menyeru reformasi, reformasi,

Hampir suku abad, selama ini


Kini aku malu pada diri sendiri

Aku malu untuk ucapkan kata-kata keramat itu lagi


Separuh jiwaku telah mati

Aku merasa tewas

Ketika  menang tanpa integriti seperti ini


HASSAN ABDUL KARIM

Pasir Gudang

Isnin 05 Disember 2022


TAHNIAH !

AMIN

LAMBAT... SLOO...

 TAPI

AKHIRNYA

SEDAR JUGA

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lemah betul semangat dan akalnya.apa pilihan yg PH ada? tidak cukup majoriti.apa pilihan pak hassan yg boleh dikongsi? apakah pak hassan juga menafikan keberadaan pak malek disisi anwar?mengeluh dan merintih tiadalah kesalahan, gua fikir pak hassan cuba bertenang dan fikirkan apa solusi yg ada utk PH? pada ketika kemerosotan ekonomi, bahan mentah harga naik yg akan melanda dunia? pada ketika sang ugamawan menjual beli allah dan muhammad sehingga tiada berharga islam.kalo pegangan politik dan polisi anwar,PH tiada lagi sehaluan, gua fikir pak hassan wajib letak jawatan dan tinggalkan PH,PKR.ckp mesti serupa bikin.