Rabu, 1 Februari 2023

PENG ANAL DENGAN NURUL IZZAH


Pemerhati beri amaran lebih banyak lantikan seperti Nurul Izzah

Penganalisis politik menyuarakan kebimbangan bahawa lantikan ahli keluarga dalam pentadbiran negara dikhuatiri akan merebak sehingga jawatan menteri besar negeri-negeri bahkan jawatan-jawatan penting kerajaan.

James Chin dari University of Tasmania Australia menyifatkan lantikan melibatkan ahli keluarga bukan sesuatu yang baru berlaku di Malaysia bahkan menjadi satu realiti yang bertapak sejak negara mencapai kemerdekaan.

Katanya, situasi tersebut berlaku di kedua-dua belah pihak termasuk dalam kerajaan dan pembangkang buat jangka masa yang sangat lama sejak tahun 1950-an lagi.

Ianya boleh dilihat bermula dari keluarga Abdul Razak Hussein sehingga penglibatan keluarga Anwar Ibrahim selepas era reformasi tahun 1998.

“Perkara yang lebih membimbangkan saya ialah anak-anak nepotisme ini akan dipilih sebagai menteri besar, dipilih menjawat malah jawatan penting kerajaan,” katanya kepada MalaysiaNow.

“Saya tidak perlu menyebut sebarang nama, tetapi saya pasti semua orang tahu siapa yang (pernah) dilantik sebagai menteri besar sebanyak dua kali walaupun ditentang.”

Terbaru, Nurul Izzah Anwar, anak perempuan sulung perdana menteri dilantik sebagai penasihat kanan ekonomi dan kewangan kepada berkuat kuasa 3 Januari lalu.

Pendedahan yang dibuat melalui satu wawancara bersama akhbar bahasa Inggeris tempatan itu kemudian menerima kecaman hebat rakyat Malaysia yang mempersoalkan amalan nepotisme selain kredibiliti beliau yang tidak mempunyai kepakaran dalam bidang tersebut.

Anwar pula mempertahankan pelantikan itu dengan berkata Nurul Izzah layak untuk memegang jawatan tersebut walaupun tidak mempunyai latar belakang ekonomi mengaitkan jawatannya sebagai menteri kewangan pada era pemerintahan Dr Mahathir Mohamad tanpa memerlukan kelulusan yang berkaitan.

Nama Anwar, isterinya Wan Azizah Wan Ismail dan Nurul Izzah sering kali dikaitkan dengan amalan nepotisme dalam perjalanan parti PKR.

Sebelum ini, bekas-bekas pemimpin dah ahli PKR yang bertindak meninggalkan parti itu mendakwa Anwar dan ahli keluarganya menyebabkan parti itu berada dalam keadaan pecah belah, nepotisme dan kronisme hingga menjerumuskan parti itu kepada kehancuran.

Mengulas lanjut, Chin perbuatan tersebut merupakan salah satu ciri yang diamalkan oleh kerajaan-kerajaan nepotisme di beberapa bahagian di dunia dengan yang paling teruk sekali diamalkan di Asia Tenggara dan wilayah-wilayah kecil India.

“Kerana mereka mempunyai ramai keluarga politik, dan mereka melantik anak-anak mereka atau relatif untuk menjawat kedudukan yang berpengaruh.”

Sebelum ini pada era pentadbiran perdana menteri kelima, Abdullah Ahmad Badawi melantik menantunya, Khairy Jamaluddin sebagai orang penting di pejabat perdana menteri yang dikenali sebagai “Budak Tingkat Empat” ketika berusia 28 tahun.

Nurul Izzah pula pernah menjadi pemimpin utama dengan rekod paling tertinggi sebagai naib presiden PKR yang diasaskan oleh ibu bapanya sendiri. 

Mengapa pelantikan Nurul Izzah dirahsiakan?

Dalam pada itu, seorang peguam menyuarakan kebimbangan lain melibatkan lantikan Nurul Izzah mengatakan ianya berupaya membuka lebih banyak “pintu” dan “ruang” kerana jawatan itu sendiri merujuk kepada penasihat paling kanan atau “senior advisor”.

Menurut Rafique Rashid, ini bermaksud jawatan tersebut perlu diberikan kepada individu yang berkelayakan dan berpengalaman untuk menasihati perdana menteri tidak mengira sama ada Nurul Izzah menjalankan tugas secara probono ataupun bergaji.

“Kedua, kenapa jadi rahsia dari 3 Januari? Kenapa disenyapkan selama tiga hingga empat minggu baru diberitahu. Itupun selepas keluar di surat khabar.

“Ketiga, bila dah diberitahu barulah disebut ianya pro bono. Berbalik kepada isu kepakaran tadi tak kisah pro bono atau tidak. 

“Isu ini penting, adakah Anwar Ibrahim akan berada dalam keadaan yang tidak bias atau mempunyai konflik kepentingan di mana dia akan berada dalam situasi perlu menolak atau terima nasihat daripada anaknya sendiri,” katanya kepada MalaysiaNow.

Tambahnya lagi, kedudukan Nurul Izzah akan membolehkannya berjumpa dan menjalin hubungan dengan orang-orang ternama dan tokoh korporat yang rapat dengan pentadbiran negara selain akses kepada profil syarikat-syarikat gergasi tempatan.

“Takkan dia sebagai ‘senior advisor’ tak boleh minta nak buku tengok urusan akaun Petronas contohnya? Itu dan ini? 

“Adakah orang berani menolak? Bahkan dia adalah Nurul Izzah, anak Anwar Ibrahim sendiri?”

Kata Rafique lagi, Anwar perlu menilai kembali lantikan tersebut.

Bukan sahaja ianya melibatkan anak perempuannya sendiri, tetapi juga beliau sudah mempunyai jawatan-jawatan khusus yang boleh melakukan kerja penasihat.

Antaranya penasihat khas kewangan, timbalan perdana menteri dan menteri ekonomi.

“Rosmah Mansor dulu pun pro bono juga tetapi diberi pelbagai kemudahan dan keistimewaan seperti bilik pejabat sendiri, kenderaan, dan sebagainya,” katanya merujuk kepada isteri Najib Razak yang didakwa mempunyai pejabat First Lady Of Malaysia.

“Jadi, berbalik kepada asas. Apa yang disebut-sebut Anwar selama ini, tata kelola yang baik.

“Perlu adil, kalau orang lain buat tidak boleh, kenapa apabila anda buat anda fikir ianya boleh?”

WOIT

PENG ANAL

MENG ANAL LAGI

KAH KAH KAH


PMX BAWA

SLOGAN MADANI

KAH KAH KAH

INI BUKAN 

ANAK DAN BINI

TAPI BANGUN

KERANA BERANI

KAH KAH KAH

KHALAS

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Peliwat REFORMASI... Penongang AGAMA... Pelacur MELAYU... siapa dia ? kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Kah kah penganal dari mana? Universiti Tasmania dekat mana? Adakah sebelah Sg Buloh atau KL? Penganal lokal mana pergi? Semua senyap senyap saja, penganal ini siapa bagi upah untuk anal anal ini? Saja tanya jangan marah, jangan silap penganal ini cakap apa diarah oleh pengupah pengupah politik kah kah kah cerita anal anal ini tak percaya kah kah buang masa buang waktu sendiri nampak sendiri dengar sendiri tengok lagi baik amin kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Rafique ini macai Atok orang Shah Alam reject dia sampai hilang deposit. Dia ganti lawyer Mamak sekor lagi Hanif Khatri, tak lama lagi keluarlah SD Liwat baru kerja Khairuddin dan Rafique ini. Btw, Hanif bakal disaman Yusof Rawther kerana kena kencing janji Pau yilek lepas sign SD. Bersatu kencing Hanif RM11 juta, Hanif tuntut sbg legal fees. Bersatu kata tadak B&W dan Hanif buat kerja prebet Atok termasuk kes Yusof Rawther. Ada yang sue Hanif RM1.5 juta kerana Hanif tak bayar balik kencing. Jadi seme lawyer Atok jenis EE dari Shafee, Hanif dan sekarang Rafique.

Tanpa Nama berkata...

Peng Anal kaji apa? Anal.belakang atau depan? Sudah berlaku atau akan berlaku? Berapa ketepatan anal.ini? Saja tanya? Anal.ini buat kajian apa berapa buku berapa tesis berapa ciptaan? Atau saja saja cakap selepas baca internet kah kah kah, kalau nak cakap pandai pandai lah sikit, tak payah anal.perkara satu Malaysia sudah tahu, anal.buat kenapa rasuah jadi budaya,.mana punca apa sebab rasuah orang suka, bagaimana nak halang rasuah, mengapa yang berkuasa nak berkuasa sampai mati kah kah kah lepas itu syurga bagaimana neraka apa ada? Kaji kaji jangan tak kaji, ini Hj Bawang dok tipu siang malam amin kah kah kah