Sabtu, 25 Mac 2023

JAGA TANAH ? SAPA NAK REMBAT ?

 


Sultan Johor cadang tanah Orang Asli dijadikan Tanah Kesultanan

SULTAN Johor Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar bertitah mencadangkan tanah-tanah Orang Asli di negeri ini dijadikan Tanah Kesultanan.

Baginda bertitah hal ini bagi memastikan ia lebih terbela di bawah enakmen yang tersedia.

“Kawasan Orang Asli dan sempadannya ditentukan oleh kerajaan negeri sejak zaman Almarhum Sultan Abu Bakar lagi. 

“Di samping Enakmen Tanah Kesultanan, penguatkuasaan sedia ada juga harus dipergiatkan ke atas sebarang salah laku,” titah Sultan Ibrahim menerusi satu hantaran di Facebook baginda, malam tadi.

Sultan Johor bertitah langkah-langkah perlu diambil bagi mengelakkan Orang Asli diambil kesempatan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Baginda bertitah ada dalam kalangan Orang Asli dieksploitasi bagi menceroboh tanah demi kegiatan haram seperti tanaman kelapa sawit, memotong kayu-kayan yang bernilai serta memburu binatang liar.

“Orang Asli di Johor dijaga baik oleh pihak kerajaan yang menyediakan pelbagai kemudahan untuk kehidupan mereka seperti jalan raya, perumahan, sekolah serta surau. Sesetengah penempatan Orang Asli turut ada kemudahan Internet. 

“Namun, ada orang tidak bertanggungjawab yang mengambil kesempatan ke atas golongan ini, mengeksploitasikan mereka dalam kegiatan yang tidak sah di sisi undang-undang. Ada yang menceroboh tanah perladangan sehingga beratus ekar. Sudah pasti mereka dipergunakan oleh orang luar,” titah Baginda. – Bernama, 25 Mac 2023.

JIKA NAK

SELAMATKAN

TANAH ORANG ASAL

KITA SOKONG

AMIN

SAPA NAK

REMBAT TANAH

ORANG  ASAL

SAMA SAMA

KITA LAWAN

AMIN

KHALAS

2 ulasan:

Raja Kumbang berkata...

He..he.. mcm tak percaya pulak. Yg faham, faham la. Yg tak faham, banyakkan bertanya

panglimo potaseh berkata...

Masalah nye tanah ghayat (org asli) ni tidak termaktub di bawah Kanon Tanah Nigara (KTN).
Oh yo lupa lak .. Tanah Rizab Utan yg di tadbir bawah KTN pun dapek dirembat 4000 hkr ontok di tanam Musang King .. sampai hari ni sekor Musang pun dari Pej. Tanah, Pej. Utan Majlis Daerah belom dapek di chokau .. kahkahkah .. bilo musang dah bobulu ayam.