Jumaat, 21 April 2023

JANGAN BAZIR MAKANAN



Pembaziran makanan nafikan hak makanan orang lain, kata bank makanan

RAKYAT Malaysia mesti terus berhati-hati dan mengelak daripada membazir makanan kerana ada orang lain yang memerlukan makanan yang seimbang, kata Lost Food Project (LFP).

LFP berkata setiap hari 4,000 tan makanan yang boleh dimakan dibazirkan. Ini lebih teruk semasa tempoh Ramadan dengan kira-kira 30% lebih banyak pembaziran.

Ketua Pegawai Eksekutifnya Ariffin Buranudeen berkata pembaziran ini berlaku pada musim perayaan, acara, bufet dan lain-lain manakala 25% daripada jumlah pembaziran datang daripada isi rumah.

“Makanan yang dibazirkan menafikan hak orang lain untuk mendapatkan nutrisi yang sepatutnya. Makan, tetapi jangan membazir.

“Itulah sebabnya kita perlu memenuhi tujuan kita memberi makan kepada orang yang kelaparan dan bukannya tempat pembuangan sampah,” katanya kepada The Malaysian Insight.

LFP ialah bank makanan bukan berdasarkan keuntungan yang komited untuk menyelamatkan dan mengagihkan semula lebihan makanan dan keperluan bukan makanan kepada lebih 80 kumpulan masyarakat sivil dan beribu-ribu keluarga B40.

Ariffin berkata, terdapat peningkatan kira-kira 30% penerima yang memerlukan bantuan makanan sejak tahun lepas.

“Pada 2022 kita menjimatkan 1.6 juta kg makanan dan inilah yang diberikan kepada rakyat, pada 2021 ia adalah 1.2 juta kg.

“Terdapat peningkatan dalam tan makanan yang diselamatkan dan penerima. Kami sedang membantu 20,000 penerima setiap bulan,” katanya.

Ariffin berkata pada Mac lalu mereka “menyelamatkan” 232,827 kg sayur-sayuran dan buah-buahan dari pasar borong Selayang, hasil segar (8,417 kg), kedai roti (8,113 kg), barangan runcit kering (13,098 kg) dan daging/makanan laut (1,099 kg). 

Katanya, ia merupakan kutipan tertinggi mereka setakat ini.

Ariffin berkata punca orang ramai memerlukan makanan bukan kerana tidak cukup makanan.

“Ia boleh didapati di mana-mana. Mereka (orang ramai) boleh melihat makanan itu, tetapi mereka tidak boleh membelinya.

“Isunya adakah rakyat mampu membeli makanan tersebut dan ini membawa kepada isu kemiskinan,” katanya.

Beliau berkata mengikut indeks kelaparan global Malaysia berada di kedudukan ke-40 daripada 117 negara yang dianggap sederhana.

“Tetapi kita tidak sederhana jika rakyat tidak mampu untuk membeli makanan. Jadi kita kena tangani isu kemiskinan barulah kita boleh tangani isu ketersediaan makanan.

“Jadi bagi kebanyakan B40 yang mendapatkan makanan mereka daripada kami mereka boleh menjimatkan perbelanjaan mereka,” katanya.

Pengagihan makanan

Ariffin berkata, LFP menyediakan makanan untuk kira-kira 80 kumpulan masyarakat sivil dan penerima di lapan kawasan perumahan kos rendah di sekitar Kuala Lumpur.

Beliau berkata bekalan makanan mereka diperoleh daripada kira-kira 30 penderma korporat yang memberi lebihan makanan atau menaja barangan kering itu.

“Kami juga mempunyai pasukan yang “menyelamatkan” roti dari kedai roti. Kami mengumpul makanan pada waktu malam dan menyampaikannya kepada B40, pelajar, perumahan kos rendah atau mereka yang berada di jalanan.

“60% makanan yang dikutip iaitu sayur-sayuran dan buah-buahan datang dari pasar borong Selayang.

“Kami mempunyai pasukan yang mempunyai lima sukarelawan yang ditempatkan di sana setiap hari. Kami mempunyai dua lori yang bersiap sedia. Pasukan ini ditaja oleh Yayasan Sime Darby,” katanya.

Kutipan bulanan sayur-sayuran dan buah-buahan LFP adalah kira-kira 200,000 tan manakala roti dan barangan roti lain adalah kira-kira 8,000 tan.

Katanya mereka mempunyai kira-kira sembilan kakitangan menguruskan pusat itu dengan kira-kira 200 sukarelawan datang setiap bulan untuk membantu. – 21 April, 2023.

 KOMEN

KETIKA KITA

MENJAMU SELERA

DI HARI RAYA

JANGN KITA

MEMBAZIR

AMIN

Tiada ulasan: