Ahad, 16 April 2023

LANGKAH BIJAK KERAJAAN


Aktivis puji rancangan kerajaan keluarkan kanak-kanak dari depot imigresen


AKTIVIS dan kumpulan pendatang memuji cadangan Putrajaya untuk memindahkan kanak-kanak yang kini berada di pusat tahanan imigresen ke pusat perlindungan luar.

Mereka bagaimanapun berkata cadangan itu juga mesti termasuk ibu bapa kerana memisahkan anak-anak daripada ibu bapa mereka akan menyebabkan lebih trauma yang memerlukan sokongan psikologi segera.

Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail semalam berkata Putrajaya dalam peringkat akhir merangka kertas Kabinet mengenai cadangan susulan untuk memindahkan kanak-kanak di pusat tahanan imigresen ke pusat perlindungan luar. Beliau juga menggesa pihak berkepentingan untuk membantu kerajaan dalam menegakkan hak kanak-kanak.

Ini katanya bagi mempercepatkan pembebasan kanak-kanak dari 19 depoh di seluruh negara.

Pengarah Eksekutif North South Initiative Adrian Pereira bersetuju agar pihak berkepentingan dirujuk dan berharap Putrajaya dapat mengemukakan arahan yang jelas mengenai penyelesaian masyarakat untuk menjaga kanak-kanak.

Beliau berkata langkah untuk mengeluarkan kanak-kanak dari pusat tahanan sudah lama tertangguh kerana keadaan di dalam depoh imigresen adalah traumatik dan kasar.

“Tiada kanak-kanak sepatutnya berada di pusat tahanan. Ia traumatik dan kasar. Mereka harus ditempatkan dalam persekitaran yang lebih selamat tetapi pada masa yang sama, ibu bapa harus bersama anak-anak mereka,” kata Pereira.

“Kerajaan sepatutnya mempunyai rancangan, alternatif kepada penahanan. Kanak-kanak mempunyai hak untuk tinggal bersama ibu bapa mereka. Kementerian Dalam Negeri dengan pihak berkepentingan yang berkaitan mesti tampil dengan penyelesaian komprehensif untuk perkara ini,” katanya.

Pada masa ini terdapat seramai 1,030 kanak-kanak di 20 depoh tahanan Imigresen dan mereka terdiri daripada 579 lelaki dan 451 perempuan.

Daripada jumlah itu 351 daripada mereka berada di depoh tahanan bersama penjaga mereka.

Saifuddin juga berkata kementerian sentiasa berusaha untuk menjaga kebajikan kanak-kanak yang berada di depoh tahanan imigresen dengan memastikan mereka mendapat akses kepada pendidikan dan kesihatan serta diberi rawatan sewajarnya sekiranya mereka jatuh sakit.

Anderson Selvasegaram dari Suka Society berkata keadaan hidup di depoh imigresen memberi kesan negatif kepada kanak-kanak. 

Beliau berkata selain kanak-kanak yang mendapat penjagaan, Putrajaya juga perlu memberi tumpuan kepada kanak-kanak tanpa ibu bapa di pusat tahanan.

“Adalah wajar tiada kanak-kanak harus dipisahkan daripada ibu bapa mereka, tetapi bagaimana pula mereka yang tidak mempunyai ibu bapa. Mereka sepatutnya tinggal atau hidup di bawah penjagaan yang sewajarnya,” kata Selvasegaram.

Kanak-kanak mesti terima sokongan psikologi

Sementara itu Pengasas Refuge for the Refugees Heidy Quah berkata meletakkan kanak-kanak di pusat tahanan bertentangan dengan Konvensyen PBB mengenai hak Kanak-kanak (CRC).

Beliau memuji cadangan itu dan berkata ia sepatutnya dilakukan beberapa tahun lalu.

Langkah ini katanya adalah penting untuk kesihatan psikologi kanak-kanak tersebut.

“Walaupun ini sepatutnya dilakukan bertahun-tahun yang lalu, saya percaya ia lebih baik sekarang daripada langsung tidak dibuat dan terdapat keperluan mendesak untuk menyelesaikannya. Semakin lama kita menunggu, semakin banyak kemudaratan yang kita timbulkan,” kata Quah.

“Menahan kanak-kanak di pusat tahanan adalah tidak konsisten dengan kewajipan PBB yang mana Malaysia menandatangani dan melanggar hak mereka.

“Seperti yang kita sedia maklum, ditahan dan dikurung di pusat tahanan boleh menjadi pengalaman yang amat trauma terutama bagi kanak-kanak.

“Ini kerana pusat tahanan sering kekurangan akses kepada pendidikan, penjagaan kesihatan dan aktiviti rekreasi yang mencukupi yang boleh menghalang perkembangan kanak-kanak,” katanya.

Beliau berkata perkara pertama yang perlu dilakukan selepas memindahkan kanak-kanak ke dalam tahanan alternatif ialah memastikan mereka mendapat sokongan psikososial.

“Tahun-tahun perkembangan kanak-kanak adalah penting dan menghabiskan tempoh masa yang panjang di pusat tahanan selalunya boleh menjadi sangat traumatik bagi kebanyakan kanak-kanak kecil,” katanya.

Quah berkata di luar sokongan psikososial, apa yang penting ialah kami memastikan kanak-kanak ini mendapat akses kepada pendidikan.

“Mereka memerlukan akses kepada pendidikan, penjagaan kesihatan dan kepada program rekreasi dan pembangunan di luar bilik darjah yang membolehkan mereka bermain, meneroka dan berinteraksi dengan kanak-kanak lain,” katanya.

Bagi memberi sokongan katanya organisasi mereka bersedia untuk membantu kerajaan.

“Sama ada menyediakan tempat perlindungan untuk menyokong program penempatan selamat ini atau membantu menjalankan program dan membawa masuk sukarelawan, guru, pekerja penjagaan kesihatan dan profesional kesihatan mental.

“Atau pun membekalkan tempat perlindungan dengan barangan runcit untuk membantu kos makanan, kami lebih daripada bersedia untuk menyokong kerajaan dengan langkah ke hadapan ini,” katanya.

Pada 2020 Human Rights Watch menggesa Putrajaya membebaskan semua kanak-kanak yang ditahan di pusat tahanan imigresen dengan menyatakan kebimbangan terhadap kesejahteraan mereka.

HRW juga berkata kerajaan mesti membenarkan Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) akses ke pusat tahanan.

Sehingga 26 Oktober HRW berkata seramai 756 kanak-kanak, hampir separuh daripadanya dari Myanmar ditahan di pusat-pusat di seluruh negara tanpa ibu bapa atau penjaga mereka.

Kanak-kanak di bawah tahanan terdedah kepada risiko kesihatan, kebimbangan, kemurungan, tekanan selepas trauma dan pemikiran untuk membunuh diri, kata kumpulan yang berpangkalan di Bangkok itu. – 16 April, 2023.

ADA DATANG

LARI DARI PERANG

AMIN

ADA DATANG

NAK CARI KERJA

AMIN

KITA PERLU 

TENAGA KERJA

AMIN

PASTI BOLEH

DISUSUN DG BAIK

DITEMUKAN

KEPENTINGAN KITA

DG APA YANG

PERDATANG INI

PERLUKAN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: