Selasa, 11 April 2023

PROJEK LUAR TABII



Pengampunan Najib rugikan Pakatan, kata pakar politik


MENDAPATKAN pengampunan diraja untuk bekas perdana menteri Najib Razak yang dipenjarakan akan ditafsirkan sebagai kegagalan untuk kerajaan perpaduan pimpinan Pakatan Harapan (PH), kata pakar politik.

Walaupun tiada parti komponen PH menyokong permohonan pengampunan bekas ahli Parlimen Pekan itu, penyokong, bagaimanapun, akan melihat gabungan itu sebagai ‘harimau tak bertaring’ dalam kerajaan perpaduan, dan ia sedang dikuasai dan dikawal oleh Umno.

Anwar Ibrahim, yang menjadi Perdana Menteri Malaysia ke-10 dengan sokongan Umno, mengakui bahawa beliau akan menjadi sebahagian daripada panel Lembaga Pengampunan untuk menentukan nasib Najib.

Tetapi dengan ahli-ahli PH berdiam diri berhubung perkara itu, pakar politik berpendapat Perikatan Nasional (PN) boleh menggunakan perkara itu sebagai bahan kempen semasa pilihan raya negeri akan datang.

Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisommudin Bakar berkata parti komponen PH perlu menjelaskan kepada penyokong mereka serta akar umbi sekiranya terdapat sebarang perubahan terhadap pendirian mereka terhadap Najib.

“Isu mendapatkan pengampunan Najib adalah ujian kepada kerajaan perpaduan pimpinan Anwar. Ini juga akan menunjukkan sejauh mana parti yang menganggotai kerajaan ini akan menerima pendirian mereka dalam isu itu,” kata Hisommudin kepada The Malaysian Insight.

“Parti komponen PH khususnya perlu menyatakan pendirian mereka sekarang kerana sebelum pembentukan kerajaan ini agenda mendakwa dan menghukum Najib adalah keutamaan mereka.

“Keputusan ini perlu diputuskan oleh Majlis Presiden PH supaya pengundi mereka jelas mengenai pendirian terkini parti sekiranya terdapat sebarang perubahan,” tambahnya.

Minggu lalu, Setiausaha Agung Umno Asyraf Wajdi Dusuki mengesahkan parti itu telah memohon Yang di-Pertuan Agong mempertimbangkan untuk memberi pengampunan kepada Najib.

Beliau juga berkata Majlis Tertinggi Umno juga akan menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk menyampaikan memorandum mengenai perkara itu.

Sementara itu, Anwar berkata beliau adalah sebahagian daripada Lembaga Pengampunan yang akan menyemak permohonan Najib untuk pengampunan diraja. Beliau menafikan akan wujud percanggahan kepentingan dengan beliau duduk dalam lembaga berkenaan, sambil menambah keputusan muktamad pemberian pengampunan terletak pada Yang di-Pertuan Agong.

Perikatan dapat manfaat?

Hisommudin berkata sebarang keputusan untuk membebaskan Najib akan memberi manfaat kepada pakatan pembangkang PN kerana mereka akan menggunakannya sebagai “alat” dalam kempen mereka semasa pilihan raya negeri yang akan diadakan tidak lama lagi.

“Jika PN bijak memanfaatkan ruang dan memainkan isu ini dengan baik, saya tidak akan menolak ia mungkin memberi sedikit kelebihan kepada PN pada pilihan raya negeri akan datang.

“Buat masa ini, nampaknya PN tidak akan menggunakan isu ini secara agresif (tetapi) mungkin mereka akan menggunakannya semasa kempen pada pilihan raya negeri,” katanya.

Penganalisis Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Tunku Mohar Tunku Mohd Mokhtar juga bersetuju dengan pandangan itu, berkata PN boleh mengambil kesempatan daripada keputusan itu.

“Sebarang keputusan untuk membebaskan Najib akan menjejaskan kerajaan perpaduan secara negatif.

“Sekiranya kerajaan perpaduan menyokong usaha membebaskan Najib, PN akan mendapat faedah utama.

“Malah pada ketika ini, dengan Umno yang membuat petisyen untuk pembebasan Najib, ia boleh menjadi kelebihan kepada PN, membuktikan keputusan mereka untuk tidak bekerjasama dengan puak tertentu dalam Umno,” kata penolong profesor sains politik itu.

PN jelas tidak terlibat dalam proses undang-undang terhadap pemimpin Umno.

Pengerusi PN Muhyiddin Yassin, semasa menjadi perdana menteri, telah berjanji tidak akan campur tangan dalam kes mahkamah yang melibatkan pemimpin Umno.

Presiden Bersatu itu juga mendakwa telah didekati oleh Najib dan pengantaranya dengan permintaan supaya seorang individu, yang dikatakan sebagai “peguam sangat kanan”, disingkirkan daripada pendakwaan dalam kes rasuah yang sedang berlaku.

Mungkin tiada pengampunan

Sementara itu, ahli akademik Mazlan Ali mempunyai pandangan yang berbeza, berkata beliau tidak fikir PN boleh menggunakan perkara ini sebagai isu semasa berkempen.

“Ini kerana permohonan Najib selaras dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan setiap penjenayah yang telah dijatuhkan hukuman penjara berhak memohon pengampunan daripada Yang di-Pertuan Agong,” kata pensyarah kanan Fakulti Teknologi dan Informatik Razak, Universiti Teknologi Malaysia.

Namun begitu, Mazlan berpandangan Najib tidak akan dibebaskan dengan alasan terdapat beberapa halangan dalam kesnya.

“Beliau masih mempunyai kes mahkamah lain yang masih dalam perbicaraan.

“Oleh itu, memandangkan semua ini, saya rasa sukar untuk Lembaga Pengampunan bersetuju (membebaskannya),” katanya.

Najib kini sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun selepas Mahkamah Persekutuan menolak permohonan semakannya.

Dua minggu lalu, Mahkamah Agung dalam keputusan majoriti 4-1 menolak permohonan Najib untuk menyemak keputusannya untuk mengekalkan keputusan bersalah, hukuman dan denda terhadapnya. – 11 April, 2023.


AMPUNKAN

NAJIB PROJEK

SONGSANG

AMIN

PAKATAN AKAN

RUGI DALAM PRN

AMIN

RAKYAT MELIHAT

BEBASKAN NAJIB

SEBAGAI PROJEK

LUAR DARI BIASA

AMIN

INI PROJEK

DILUAR TABII

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Brapo puluh jota Tun Mahathir bagi ko upah sailang Najib

Tanpa Nama berkata...

mana ada rugi... untung besar ma... dapat pakej jolo dengan big mama... kah kah kah