Selasa, 23 Mei 2023

KEHIDUPAN RAKYAT


Borak2 Dengan 

Mat Grab Car


Semalam aku sorang2 makan dekat kampung baru, selesai makan datang brader bawak grab duduk tumpang makan meja aku. Mungkin dia pun sorang2 jadi dia nak ada teman makan sambil borak2 la. 

Kami mulakan borak pasal harga barang, dia kata harga barang murah sekarang ni tak mahal sangat tapi kena pandai cari kedai la macam NSK MYdin dan dia kata jangan beli kedai biasa Mahal. Oo macam tu pulak aku jawab. 

Lepas borak pasal harga barang kami masuk ke cerita mat Bangla buat kebun sayur di Bangi. Dia kata dekat bangi tu banyak tanah disewa oleh mat bangla untuk buat kebun sayur. Saya bawak grab saya tahu la dia kata. Aku pun terkejut juga. Bangladesh ada modal sewa tanah untuk buat kebun sayur. Orang melayu tak nak buat kerja tu dia kata. Dah tua2 dorg suka lepak je budak muda dengan motosikal la malam baru keluar. Dia kata dan dia sambung lagi. 

Ini kedai dekat kampung baru ni kebanyakannya orang indon punya dah, sebab apa dia kata, orang melayu kalau meniaga tokey duduk kat rumah tinggal pekerja buat kerja dekat kedai. Bila biar pekerja uruskan kedai takde untung la dia kata. Cuba fikir kalau sorang pekerja ambik duit laci 10 ringgit kalau lima orang dah berapa itu baru 10 ringgit gaji tak usik ada yang ambik lebih 50, 100 sehari tokey mana ada untung. Sudahnya bisnes gulung tikar dia kata. Saya dulu buka kedai serbaneka dekat kajang benda2 ni terjadi dia kata.

Aku pun sambung, saya dulu pun ada kawan juga kawan saya kerja bendahari kedai makan gaji takla besar mana tapi boleh pakai handphone mahal2 baju mahal2 hari cuti keluar jalan2 merata macam tu juga la dia buat kot aku cakap. Brader tu pun angguk2 kepala je. 

Dia habis makan aku pun minta diri, aku bayar makan aku nasi putih ikan kambung asam pedas tauhu jepun seketul dengan air suam 13 ringgit.

#Maaf borak hal perempuan Indonesia pakai tudung jadi pelacur tak boleh tulis disini.

https://www.facebook.com/1114746591/posts/pfbid0orrCA31YcGqZqtUFBoRMvartp8XK4Kfy5ot5iNsSFddnFuci2RqtoU5f7TUD55jJl/?mibextid=Nif5oz

Tiada ulasan: