Ahad, 10 September 2023

PAKATAN KURANG UNDI MELAYU


Undi Melayu tidak cukup untuk Perikatan menang PRK Johor

UNDI Melayu di Simpang Jeram dan Pulai tidak cukup untuk memberikan kemenangan buat Perikatan Nasional (PN), kata Pengarah Program Merdeka Centre Ibrahim Suffian.

Menganalisis keputusan dua pilihan raya kecil (PRK) di Johor semalam, Ibrahim berkata ada penolakan jelas daripada pengundi bukan Melayu terhadap PN.

Ibrahim yang juga pengasas bersama badan kaji selidik itu mendedahkan keputusan itu menunjukkan isyarat jelas penyokong Umno memilih kerajaan perpaduan dengan mengundi calon Amanah.

“Jika kita lihat daripada segi demografi, kedua-dua kerusi adalah bercampur dan di kawasan bukan Melayu, penolakan terhadap PN adalah jelas, kita boleh kata lebih 90% undi diberikan kepada Pakatan Harapan (PH).


“Ini bermakna, PN hanya dapat sokongan Melayu tetapi ia tidak mencukupi. PN juga tidak dapat menambah sokongan Melayu. Anda perlu sekurang-kurangnya sokongan 75% undi Melayu untuk menang.

“Berkenaan jumlah pengundi yang rendah, biasanya ia akan beri kelebihan keada PN, namun di Johor ia tidak mencukupi buat PN, gelombang hijau tidak terlalu besar,” katanya.

Warna hijau dikaitkan dengan parti Islam, PAS dan “gelombang hijau” dilihat sebagai popularitinya yang semakin berkembang di semenanjung selepas Pilihan Raya Umum ke-15 pada November lalu.

Ditanya jika pengundi Umno menyokong kerajaan perpaduan susukan Ahmad Zahid Hamidi dibebaskan tanpa dilepaskan daripada 47 pertuduhan kes rasuah, Ibrahim berkata keputusan itu mungkin ada kesan terhadap pengundi Umno.

“Daripada kerja di bahagian akar umbi, ada tanda menunjukkan semangat tinggi daripada penyokong Umno. Mereka yang saya temui meluahkan rasa puas hati, dan hasilnya ialah, PH-BN terima undi daripada pengundi Umno.

“Kesan terhadap pengundi bukan Melayu pula, isu Zahid bukan perkara penting untuk mereka, dan mereka hanya tidak mahu undi PN,” katanya.

Calon PH, Nazri Abdul Rahman menang kerusi Simpang Jeram dengan 3,514 undi majoriti, menentang calon PN Dr Mazri Yahya.

Timbalan ketua Amanah bahagian Bakri itu memperoleh 13,844 berbanding 10,330 diterima Dr Mazri dan calon bebas, S. Jeganathan yang hanya dapat 311 undi serta hilang wang deposit.

PH turut mengekalkan kerusi Pulai menerusi calonnya, Suhaizan Kaiat yang menewaskan calon PN, Zulkifli Jaafar.

Suhaizan menang kerusi itu dengan 18,641 undi majoriti selepas menerima 48,283 undi dalam pertandingan tiga penjuru.

Calon PN, Zulkifli Jaafar memperoleh 29,642 undi sementara calon bebas, Samsudin Mohamad Fauzi menerima 528 undi. – 10 September, 2023.


INI PERJUANGAN

MELAYU ISLAM

AMIN

KITA TUNGGU

PULA APA AKAN

JADI DI PELANGAI

JENG JENG JENG

PRK PELANGAI

PAS LAWAN UMNO

AMIN

MELAYU ISLAM

LAWAN MELAYU

KLEPTOKRASI

AMIN

APAKAH TALIBAN

AKAN DI TOLAK

SEKALI LAGI

JENG JENG JENG

KHALAS

7 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Pelangai ni wilayah Ulu.. tompek Jin bortondang .. Pogundi nyo boley di ulor dongan janji tukar atap zink dan di ulor bajo.

Aruah Wakil Polangai ari tu torsolah korajinan nyo .. belom sominggu monang dah nyewo kapatorbang jet poey torbang ko Langkawi ontok nyolosaikang masalah Sosial-Ekonomi Polangai .. lopeh tu ko Solangor plak ..

Jadi solamat Mongundi waghieh Polangai .. jangan lupo pangkah wakil yg rajin poey mosyuarat ..

Tanpa Nama berkata...

Kalau Nak menang atau Kasi majority PH merudum dng majority ratus saja...

Syarat mudah



Jangan bawak orang Tuan bodoh tu kat pentas ceramah PN


Dia tu barua DAP@LeKwanYew yg dah dibakulsampahkan... Bagi Pulau Batu Putih pada anak.Lee Kwan Yew


Jho Low dan kaumnya masa dia Jadi PM ke 2 Kali sampai sekarang tepok tangan tengok barua barua dan orang Melayu bercakaran

Lidah bercabang tak Ada kuasa Proklaminasi Melayu pantek pukimak tok wan diaaaa....

Anak dia pejuamg Marina Gereja SIS COMANGO Nak lawan hukum mahkamah syariah ....mcm taik palat anak pempuan dia... puiii


Berambosss kauu

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah .. tt dap cium tangan penyamun gua secara jujur tak terkejut pasa DAP jangan tangan penyamun jubor pengunyit korup pun dia cium... janji jadi kerajaan..

https://www.facebook.com/watch/?v=3561829720753441

Tanpa Nama berkata...

minah cun skong penyamun https://scontent.fkul14-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/376776419_787434903391854_5608546188122174763_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=5614bc&_nc_ohc=OU1XvJF8ABEAX_JxiWv&_nc_ht=scontent.fkul14-1.fna&oh=00_AfCWtK0ptiHpoGCmTKEQSJ4SFbU8pe8raoJ_XkcRvSGaPQ&oe=65028D86

Tanpa Nama berkata...

Tak kira apa lah, rakyat kena kira atau untung, undi jangan bazir ikut sentimen sudah, buang masa undi PN pun tarak guna, habis kuat dapat komidi jalanan, lain habuk tarak, baik sokong kepada yang boleh bantu rakyat kah kah kah guna akal guna cerdik tapi pasti semua masuk syurga belaka kah kah nanti boleh Kow Tim penjaga senang

Tanpa Nama berkata...

Dari dolu aku dah habaq kat hang pa suma.. Dia tu lidah bercabang pasai tu lah kenapa PN di Pulai tewas dng majority banyak

Hat bawah sanun adalah tulisan aku minggu lepas... Kan dah aku Kata Kan.. Jangan bawak orang tua bodoh tu ke pentas ceramah PN...

Orang tua bangang tu tugas untuk saman dan lawan batang tubuh Bang Non saja bukan sekadar Nak bawak Proklaminasi Pantek pukimak lidah bercabang dia ini Bangsa Johor dan Raja Johor bukan Kedah mai..!!

Ni haah tulisan aku seminggu sblom PRK Pulai dan Simpang Jeram..!!

PN akan gagal rampas atau kurangkan majority PRK di Pulai dan Jeram Gara Gara ceramah Tun Mahathir di pentas PN di Pulai...!!

Adoiiii aaii... Kenapa lahh ko bawa orang tua Bodo tu setannnnn...!!

Kau org bawak Tun org tua bodoh berucap Mme Nak melingkup lagi bagi banyak majority kat PH DAP lerr nnpk nya

Boboi tu liberal, Marina Gereja tu lagi tebal bebal liberal nya bawah jenama SIS yg cabar hukum mahkamah syariah baru baru ni...

Cukup lah bawak orang tua bodoh ni ... Klu ada kuasa diberi kembali orang Melayu kena caci maki lagi... Kroni Cina di lambung kembali...


Kalau tak caye PH dapat lebih majority ko org tunggu keputusan PRK Ni Pulai dan Jeram ni

Kenapa si Bangang renta ko org jemput ceramah

Org tua mangkuk tu barua DAP@LeeKwanYew yg di bakul sampahkan...

Sepatutnya legacy Ni kena ajar canner Niger , Mali, Bukina Faso, Sudah, Tongo, Gabon dah halau France Germany UK dan USA keluar dari benua Afrika...!!!

Kasi Berambosss trus org tua Bodo ni...

Saya ulangggg

PN akan gagal rampas atau kurangkan majority PRK di Pulai dan Jeram Gara Gara ceramah Tun Mahathir di pentas PN di Pulai...!! Butuh laa..!!


Tungguuu yer..!!


Adopiii iiiiiii..?!?

Tanpa Nama berkata...

ak rase la... malam tadi mesti tan sri Limkit tido tak lena... tak tido bediri, tak pun tido duduk... pastu dia ckp2 dalam tido, jahit apa pasal lu wujud aaa dalam ini cerita... hahhahahaha muda muda.. ape la bagus sangat mung nie...