Rabu, 8 November 2023

APA ITU LIBERAL


APA ITU LIBERAL


1. Bersedia untuk menghormati atau menerima tingkah laku atau pendapat yang berbeza daripada sendiri; terbuka kepada idea baru.
"mereka mempunyai pandangan liberal tentang LGBT atau perceraian"
2. Berkaitan atau menunjukkan falsafah politik dan sosial yang menggalakkan hak individu, kebebasan sivil, demokrasi dan perusahaan bebas.

Apakah maksud orang liberal?
'Liberal' berkongsi akar dengan 'kebebasan' dan boleh bermakna apa sahaja daripada "murah hati" kepada "longgar" kepada "berfikiran luas." Dari segi politik, ia bermaksud ""seorang yang percaya bahawa kerajaan harus aktif dalam menyokong perubahan sosial dan politik."

LIBERALISME
Liberalisme ialah falsafah politik dan moral berdasarkan hak individu, kebebasan, persetujuan orang yang ditadbir, kesaksamaan politik, hak untuk harta persendirian dan kesaksamaan di sisi undang-undang.

Liberal menyokong pelbagai pandangan bergantung kepada pemahaman mereka tentang prinsip ini tetapi secara amnya menyokong harta persendirian, ekonomi pasaran, hak individu (termasuk hak sivil dan hak asasi manusia), demokrasi liberal, sekularisme, kedaulatan undang-undang, kebebasan ekonomi dan politik, kebebasan bersuara, kebebasan akhbar, kebebasan berhimpun, dan kebebasan beragama, hak kerajaan berperlembagaan dan privasi.

Liberalisme sering disebut sebagai ideologi dominan dalam sejarah moden.

Tiada ulasan: