Selasa, 30 Julai 2024

TERUSKAN BOIKOT MEKDONALD PENYOKONG ZIONIS


Jualan McDonald's di seluruh dunia jatuh mendadak

BENGALURU: McDonald's hari ini melaporkan kemerosotan mendadak jualan di seluruh dunia, penurunan pertamanya dalam 13 suku tahun, kerana pengguna menjauhi item menu berharga tinggi termasuk Big Mac.

Inflasi berterusan telah memaksa pengguna berpendapatan rendah beralih kepada pilihan makanan yang lebih berpatutan di rumah.

Itu telah mendorong rangkaian makanan segera seperti McDonald's, Burger King, Wendy's dan Taco Bell berharap kepada menu nilai untuk mencetuskan trafik pelanggan.

Ketua Pegawai Eksekutif McDonald's, Chris Kempczinski, berkata semakin ramai pengguna yang mahukan barangan berharga murah sehingga menjadi 'sangat diskriminasi'.

"Sentimen pengguna di kebanyakan pasaran utama kami kekal rendah," katanya.

Jualan global jatuh satu peratus pada suku kedua, berbanding dengan anggaran purata penganalisis peningkatan sebanyak 0.5 peratus.

Hasil keseluruhan bagaimanapun meningkat satu peratus.

McDonald's melancarkan tawaran makan AS$5 pada bulan Jun di kebanyakan lokasi di Amerika Syarikat (AS).

Ia akanmelanjutkan tawaran itu hingga Ogos untuk menarik semula pelanggan yang telah mengurangkan perjalanan restoran yang kerap.

"Kesan terbesar bagi McDonald's ialah pengguna berpendapatan rendah benar-benar mengurangkan kunjungan dan itu lebih daripada mengimbangi urus niaga biasa di bawah McDonald's yang biasanya dilihat dalam masa ekonomi lebih sukar," kata penganalisis Edward Jones, Brian Yarbrough.

Keputusan McDonald's bersesuaian dengan kenyataan minggu lalu oleh Ketua Pegawai Eksekutif, Coca-Cola James Quincey, yang berkata terdapat 'kelemahan dalam saluran luar rumah' di Amerika Utara, menandakan semakin sedikit orang yang makan di luar.

Namun, McDonald's mengekalkan ramalan margin operasi 2024 tidak berubah dalam julat 40 peratus pertengahan hingga tinggi.

Sahamnya, yang turun 15 peratus tahun ini, didagangkan tidak berubah pada $251.20.

Syarikat itu mengekalkan anggaran perbelanjaan modal sehingga AS$2.7 bilion, dengan lebih separuh daripadanya diperuntukkan untuk restoran baharu di pasaran AS dan antarabangsa.

Jualan di AS jatuh 0.7 peratus pada suku berakhir 30 Jun, berbanding lonjakan 10.3 peratus setahun lalu.

Jualan di pasaran antarabangsa, yang membentuk hampir separuh hasil pada 2023, turun 1.1 peratus, didorong oleh kelemahan di Perancis.

Pemulihan yang lebih perlahan daripada jangkaan di China dan konflik Asia Barat menjejaskan prestasi segmen perniagaan McDonald's di mana restoran dikendalikan oleh rakan kongsi tempatannya, apabila jualan merosot 1.3 peratus berbanding dengan lonjakan 14 peratus setahun sebelumnya.

Syarikat seperti McDonald's dan Starbucks juga telah mengalami boikot pengguna yang dikaitkan dengan peperangan di Gaza, yang menjejaskan jualan mereka di pasaran Asia Barat.-Reuters



TERUSKAN

BOIKOT

AMIN

PENYOKONG

ZIONIS ISRAEL

AMIN

BERI BURGER

PERCUMA PADA

SOLDADU ISRAEL

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ya x mkn terus mekdonal pun ok ada pilihan tempatan bleh mkn terus boikot kahkahkah