Ahad, 18 Ogos 2024

ANAK RAJA KELANTAN HEBAT

 


Tiga pemimpin faktor BN menang di Nenggiri, kata pemerhati

KEMENANGAN besar Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Nenggiri di Kelantan semalam dikaitkan dengan pemimpin daripada tiga kumpulan umur yang menggabungkan sumber mereka untuk menumbangkan Perikatan Nasional (PN), kata para pemerhati.

Ketiga-tiga pemimpin tersebut ialah Tengku Razaleigh Hamzah, yang mewakili golongan veteran, presiden parti Ahmad Zahid Hamidi yang mewakili pemimpin semasa dalam kerajaan perpaduan negara dan ketua Pemuda Umno Dr Muhamad Akmal Salleh.

Ketiga-tiga elemen umur ini memainkan peranan dalam mempengaruhi kadar keluar mengundi yang melebihi 72%, antara yang tertinggi sejak pilihan raya tahun lalu di empat negeri.

Penyokong Umno Tengku Razaleigh yang dikenali sebagai Ku Li adalah Ketua Umno Bahagian Gua Musang yang sudah lama berkhidmat dan sangat memahami dinamik tempatan.

Nenggiri adalah kerusi negeri di bawah Parlimen Gua Musang yang diwakili oleh Ku Li di Parlimen selama lebih dari lima dekad sebelum kalah dalam pilihan raya umum yang lalu.

Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid tahu bagaimana untuk memobilisasi sumber kempen Umno manakala Dr Akmal mendekati golongan muda yang merupakan jumlah yang ketara tetapi bekerja di luar kawasan pilihan raya untuk pulang dan melaksanakan hak demokratik mereka.

Ini adalah PRK kedua berturut-turut di mana blok pembangkang di negeri tersebut menang dengan margin yang besar.

Bulan lepas di Pilihan Raya Negeri (PRN) Sungai Bakap di Pulau Pinang, PN melalui PAS mempertahankan kerusi mereka menentang PKR dari Pakatan Harapan (PH) yang merupakan sebahagian daripada kerajaan negeri di sana.

Majoriti di Sungai Bakap adalah 4,267 undi.

PN dilihat sebagai pilihan utama dengan baki 72 jam sebelum pilihan raya di Nenggiri, sebelum kepimpinan veteran, semasa, dan muda Umno bersatu serta menarik undi dari pengundi yang kebanyakannya tinggal di kawasan luar bandar dalam skim Felda dan Kesedar untuk mempertimbangkan BN.

Ketiga-tiga pemimpin Umno bergabung untuk membolehkan calon muda mereka, Mohd Azmawi Fikri Abdul Ghani yang mewakili kerajaan perpaduan negara menang dengan majoriti yang meyakinkan sebanyak 3,352 dalam kawasan kecil dengan jumlah 20,259 pengundi berdaftar.

Sebanyak 85% peratus pengundi adalah Melayu-Islam diikuti oleh Orang Asli, Cina dan India serta minoriti lain.

Terdapat hanya 36 pengundi Cina di kawasan berkenaan oleh itu apabila seruan dibuat agar DAP menjauhkan diri dari kempen, ia memang munasabah.

Sebelum ini ahli politik Prof Dr Sivamurugan Pandian meramalkan ia adalah pertarungan yang sukar dengan petunjuk awal menunjukkan  PN mendahului kerana PAS dan sekutunya — Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) — mengendalikan mesin kempen yang cekap kerana mereka adalah kerajaan negeri dominan sejak 1990.

Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin juga aktif berkempen tetapi pemimpin-pemimpin nasional PAS seperti presidennya Abdul Hadi Awang jelas tidak hadir.

Bersatu bertanding tetapi bekas pemimpin PAS Mohd Rizwadi Ismail yang bertanding atas tiket parti itu dalam pertandingan satu lawan satu menentang Azmawi. – 18 Ogos, 2024

ANAK RAJA

KELANTAN

MEMANG HEBAT

AMIN

TAK MENCEMAR

DULI DI NENGGIRI

PUN DIA BERJAYA

AMIN

KU LI WAJIB

SEKALI LAGI

DI CALON JADI

PRESIDEN UMNO

GANTI ZAHID

AMIN 

SEMANGAT 46

 LAWAN 

SEMANGAT 47

KHALAS

Tiada ulasan: