Selasa, 17 September 2024

GAZA - PERANG BERJANGKA PANJANG



Ketua Hamas bersedia untuk 'perang yang panjang' di Gaza

GAZA: Ketua Hamas, Yahya Sinwar, menegaskan pejuang Palestin mempunyai sumber untuk meneruskan perjuangan menentang Israel dengan sokongan sekutu serantau yang disokong Iran, selepas hampir setahun perang di Gaza.

"Kami sudah mempersiapkan diri untuk berlawan dalam perang yang panjang ini sehingga matlamat kami tercapai iaitu negara palestin yang berdaulat, bebas daripada campur tangan Israel.

"Kumpulan yang bersekutu dengan Iran di Gaza dan tempat lain di rantau ini juga berupaya 'mematahkan kehendak politik musuh' selepas lebih 11 bulan perang.

"Usaha gabungan kami dengan Houthi di Yaman dan kumpulan di Lubnan serta Iraq akan mematahkan musuh ini (Israel), mengalahkannya," katanya yang menggantikan Ismail Haniyeh bulan lalu.

Sementara itu, dalam pertempuran terbaharu semalam, sekurang-kurangnya 24 orang maut dalam serangan yang dinafikan dilakukan oleh Israel.

Ia berlaku ketika Menteri Pertahanan Israel, Yoav Gallant, memberi amaran bahawa potensi untuk menghentikan pertempuran dengan Hizbullah di Lubnan semakin malap, sekali gus menimbulkan kebimbangan mengenai kemusnahan serantau yang lebih luas.

Gallant mendakwa kemungkinan untuk perjanjian tidak akan berhasil kerana Hizbullah terus mengikat dirinya dengan Hamas, ketika pertemuannya dengan wakil Amerika Syarikat (AS), Amos Hochstein.

Malah, beliau juga menyatakan bahawa serangan Hamas pada 7 Oktober lalu hingga mencetuskan perang 'tidak lagi wujud' sebagai formasi tentera di Gaza.

Sementara itu, Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, memberitahu Hochstein bahawa beliau mahu melihat 'perubahan asas' berhubung keselamatan di sempadan utara negara, bagi membolehkan penduduk di sana kembali ke rumah masing-masing.

Perang Gaza telah menarik sekutu Hamas yang disokong Iran di seluruh Asia barat termasuk Hizbullah di Lubnan dan Houthi di Yaman, di mana serangan maritimnya mengganggu perkapalan global melalui laluan air penting di Yaman.

Dalam ucapan di televisyen, pemimpin pemberontak Abdul Malik al-Huthi berkata, operasi mereka akan diteruskan selagi pencerobohan dan pengepungan ke atas Gaza berterusan.

Pada masa sama, serangan terbaharu Israel di kem pelarian Nuseirat di tengah Gaza menyebabkan 10 mangsa terbunuh dan 15 cedera manakala mereka yang terselamat berusa mengalihkan sisa runtuhan mencari serpihan selepas mogok di kem pelarian Nuseirat.

Pertahanan Awam Gaza berkata enam rakyat Palestin terbunuh dalam serangan di Bandar Gaza, dan perkhidmatan kecemasan kemudian melaporkan enam lagi kematian di kawasan tengah dan utara.

Perang Gaza telah menarik sekutu Hamas yang disokong Iran di seluruh Timur Tengah, termasuk Hizbullah di Lubnan dan Huthi, yang serangan maritimnya telah mengganggu perkapalan global melalui laluan air penting di Yaman. - AFP

ALANG ALANG

BERPERANG

BIAR SAMPAI

MENANG

AMIN

SEMANGAT

MELAWAN JANGAN

DI PATAHKAN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: