Rabu, 18 September 2024

MEMPERKASA BAHASA MELAYU

 



IKK anjur Simposium Antarabangsa Aspirasi Bahasa Melayu

PUTRAJAYA: Ikhtisas Kepimpinan Kamarazaman (IKK) bakal menganjurkan Simposium Antarabangsa Aspirasi Bahasa Melayu Ketiga bagi memperbaiki kelompangan pengunaan bahasa itu.

Pengerusi Aspirasi Bahasa 2024, Dr Kamarazaman Yacob, berkata ia juga bertujuan meletakkan Bahasa Melayu sebagai bahasa utama di peringkat ASEAN dan antarabangsa.

Selain itu, katanya, penganjuran simposium terbabit juga bertujuan memperkasa dan memperbaiki kelompongan penggunaan Bahasa Melayu di negara ini, terutama dalam sistem pendidikan negara.

Beliau berkata, ia juga akan menghimpunkan tokoh dan pejuang bahasa, ahli akademik serta aktivis dari dalam serta luar negara bagi menyuarakan pandangan dan idea terhadap pemerkasaan Bahasa Melayu sama ada di peringkat domestik mahupun antarabangsa.

Katanya, program simposium itu akan membabitkan ucaptama, pembentangan dua kertas kerja, tiga sidang pleno dan forum serta penyediaan resolusi membabitkan pembentangan kertas kerja oleh tokoh tempatan dan antarabangsa.

"Simposium yang mendapat kerjasama Pejabat Perdana Menteri Kesembilan dan Hotel IDEAS Kuala Lumpur ini juga akan menampilkan Malam Puisi Mengukir Bangsa Ketiga.

"Ia adalah lanjutan daripada Malam Gema Puisi 2023 dan Malam Kemuncak Jelajah Puisi Merdeka Keluarga Malaysia pada 2022.


"Tahun ini kita berjaya menarik beberapa tokoh pejuang bahasa seperti Penerima Anugerah SEA Write 2011, Syed Mohd Zakir Syed Othman serta aktivis sosial dan penulis, Hishamuddin Rais, sebagai moderator dan panel," katanya dalam kenyataan hari ini.

Simposium itu turut mendapat kerjasama Kursi Pengajian Melayu dan Peradaban  Ismail Sabri Yaakob; Thailand Global Business Administration Technological College (TGBC); Rajamangala University of Technology (RMUTT) Thailand serta Asia Lecturers Teachers Community (ALTC) Indonesia.

Ia akan diadakan di Hotel IDEAS, Kuala Lumpur, pada 23 dan 24 September ini.

Simposium bertemakan 'Bahasa Membina Bangsa' itu dijadual dirasmikan Ismail Sabri dengan Ahli Parlimen Bera itu dijangka mendeklamasikan puisi, pada Malam Puisi Mengukir Bangsa.

Turut menyertai ialah bekas Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed; bekas Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk P Kamalanathan dan bekas Ahli Parlimen Batu, Tian Chua.

Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan ke talian +60189188551 / +601163307978 atau e-mel terus kepada zahidiikksb@gmail.com atau ikkamarazaman@gmail.com.

SEMUA

DI JEMPUT

DATANG

AMIN




Tiada ulasan: