Rabu, 16 April 2014

OBAMA LAWAT MALAYSIA





 SAMPAI
 28/29 APRIL INI

NAjib dijangka guna lawatan Obama jual Malaysia, dan bawa masuk  Amerika

NEW YORK: Lawatan Presiden Amerika, Barack Obama ke Asia, termasuk Jepun, Korea Selatan, Malaysia dan Filipina akhir bulan ini dijangka memberi fokus terhadap beberapa isu dua hala dan serantau. 

Ketua Penolong Setiausaha Negara Amerika bagi Asia Pasifik di Jabatan Negara Scot Marciel berkata: "Isu yang mungkin dibincangkan antara Presiden Obama dan  Najib termasuklah  cara terbaik untuk menjual Malaysia melalui hubungan perniagaan, Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) dan perdagangan dua hala."


Bekas Duta Besar Amerika di Indonesia itu menyatakan demikian kepada Tiewnama tentang lawatan Obama ke Malaysia - sesuatu yang dinanti-nantikan sejak sekian lama oleh Najib.  Obama mengetahu bahawa keadaan politik Najib yang terumbang ambing. Najib  sedang  mendapat tekanan dari luar dan dalam parti.  Ini membuakan Obama lebih senang untuk TTPA ditanda tangani oleh Malaysia.

Permerhati politik dalm dan luar negara juga menjangkan kehadiran Obama pasti akan memberi talian hayat. Malah lawatan 36 jam Obama ini akan digunakan oleh Najib untuk menunjukkan kapada musih politiknya bahawa dia mendapat sokong penuh dari Amerika.
TIEWNAMA 

JANGAN LUPA

KHAMIS 1 MEI 2014
--------

Tiada ulasan: