Ahad, 31 Januari 2016

PAHLAWAN CELUP











Pepatah yang juga merupakan falsafah orang Bugis.

 Sifat Pahlawan Bugis itu ada etika kesatriaannya bukan sekadar bercakap mendakwa berdarah keturunan Pahawan Bugis namun tidak punya keberanian untuk berhadapan jauh sekali bertanggungjawab dan malah etikanya tidak membayangkan kepahlawanan itu sendiri.


 Tidak pula seorang Pahlawan Bugis itu,setelah 'awak-awak bersedia dan layar dikembangkan maka sauh pula dilabuhkan!' Dengan penisi Bugis menguasai lautan dengan keberanian dan k...
euletan dan kebijaksanaan yang tangguh.ribut taufan diharungi ditengah samudera dan segala rintangan dihadapi juga dengan keberanian dan keuletan dan kebijaksanaan.

 Pahlawan Bugis itu berani tetapi berjanji ia sanggup mati dipertahankan.


 Demikianlah sebahagian dari etika anak Bugis.
Bagaimana pula yang mendabik dada berdarah Pahlawan Bugis tapi langkahnya sumbang? Layakkah ia...?














-------------

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah kah pahlawan bugis bangsat, keparat lagi jahanam. Najib satu- satunya pahlawan bugis tiada butuh.... Butohnya masih dlm sarong tapi sarongnya...Rosmah yg simpan kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Langsung tk layak.... Gerak tari ternyata sumbang....mcm budak blum bersunat.

panglimo potaseh berkata...

Dari bacaan sejarah .. aku kagum dengan kepahlawanan Melayu Bugis .. aku bayangkan Daeng 5 Bersaudara, Raja Haji .. Pahlawan Bugis ini sangat realistik, peralatan tempur mereka lengkap dengan pestol, pedang dan baju besi yang ringan .. tak lah sibuk dengan ilmu kebal yang akhirnya mati tercocok juga .. lu kalau tak caya, pi tengok kat Muzium Kuala Selangor.

Pahlawan Bugis ini aku kira sekelas dengan Lanun Carrebian .. ada terdetik juga aku nak memilemkan nya, tapi apakan daya .. Anak tiri Najib pula lebih galak buat pilem ngentot berkos ratusan juta, sambil wat pilem sambil entot.

Seperti juga bangsa lain, tak semua bangsa Bugis tu cerdik dan berani .. ada juga yang bangang dan tak de telor .. kalau bangang dan takde telor ni, kita masih boleh terima lagi .. malang nya kita memiliki pemimpin yang dah lah bangang dan tak bertelor, tapi berjiwa busuk pula .. yang berjiwa busuk ni lah yang rosakan nama bangsa.

Mungkin salah kita juga .. atau salah Madey Kutti, memilih seorang yang berjiwa busuk jadi pemimpin .. jiwa feudal kita masih sangat tebal, asalkan sesaorang tu dari kalangan bangsawan saja, itu lah pemimpin .. kita lupa siapa atoknya .. bak kata orang "atok borek cucu rintik" .. kahkahkah padan muka kita, masih berjiwa feudal.

Tanpa Nama berkata...

Pahlawan penakut nak mampus

Tanpa Nama berkata...

Pahlawan apa kebende

Budak Lahanat

Kesian BANGSA NYA jadi miskin papa kedana

Kaya LAHAP Rasuah

Legasi Lahanat hasil nya sama lah

Bapak BORIK Anak BILYON

Kepala Otak !!!!!

Omputih berkata...

Kaaah kah kah.. cilake punya Bugis. Asal Bugis memang celaka ke? Saja tanya, jangan marah, kan TT..! Kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

bugis lagi..bangsa bugis dikuarkan diakuikan diperdengarkan agar org yg mdgr akan takut.bugis dari makassar bukan dari palembang, bukan dari tanah melayu.bugis diakui kpahlawanannya shingga diupah jadi kaki pukul ketika peperangan dijohor..akhirnya johor tetiba dirajai bugis yg berpangkat british yg diibarat mentadak naik kaduk.ketika jepun dtg, mana g pahlawan2 bugis ni.atau bugis hanya berani kat cina je.atau bugis cuma berani kat lks je..ketika johor mjual air murah kpd spore cina, mana g pahlawan2 bugis.mana g keberanian nya atau bugis suda jd mitos.ketika ahmad maslan btindak rasis, rja2 bugis bagi amaran bhw tiada tempat rasisma dibumi johor, namun ahmad maslan masih bernafas dijohor..tidak pula dihalau..auta keling hebat ka auta bugis hot hot chiken shit lag mahaauta..zahid komidi jawa indonesia yg bermenantukan jawa indon.dia bukan bugis..