Jumaat, 1 Disember 2017

WAHABI NI NATANG GAPO?





WAHABI NI

NATANG GAPO?



‘Wahabi’ lebih bahaya daripada Arabisasi, kata pengarah IRF

 | December 1, 2017
Dr Farouk Musa berkata kesan daripada pengaruh Wahabi di Malaysia lebih buruk disebabkan ia sebuah masyarakat berbilang agama dan kaum.





KUALA LUMPUR: Aktivis  Dr Ahmad Farouk Musa menganggap sebuah persidangan untuk mempromosikan “wasatiyyah” “kesederhanaan” anjuran bersama kerajaan Malaysia dan Arab Saudi baru-baru ini hanyalah “sandiwara” dan langkah terdesak Saudi untuk memasarkan semula ideologi Wahabinya sebagai sesuatu yang “toleran”.
Dr Farouk yang mengetuai Islamic Renaissance Front (IRF) berkata persidangan “Khayr Ummah” selama 2 hari itu, di bawah tema memperkuatkan Sunnah Wal Jamaah serta kesederhanaan, adalah salah satu daripada usaha “Wahabisasi” oleh pihak berkuasa Islam negara ini.
Persidangan itu dianjurkan Pertubuhan Ilmuan Malaysia (Ilmu), sebuah kumpulan yang ahlinya menyokong dasar Saudi dan lantang menentang Syiah, aliran kedua terbesar Islam yang menjadi sasaran utama agamawan Wahab.
“Sama seperti ulama Wahabi di Arab Saudi yang menjanjikan sokongan kepada para pemimpin mereka… Kerajaan negara ini percaya ini adalah ideologi yang akan menyelamatkan mereka daripada kemarahan rakyat dan korupsi besar-besaran dan ketirisan,” kata Dr Farouk yang baru-baru ini dilantik sebagai felo penyelidik di Sekolah Tinggi Filsafat Islam Sadra, sebuah universiti di Indonesia yang menjadi sasaran kumpulan Islam konservatif kerana pendekatannya yang lebih liberal terhadap aliran Syiah.
Wahabisme adalah istilah digunakan terhadap ajaran ulama abad ke-17, Muhammad ibn Abd Wahhab, yang cuba menamatkan amalan yang dianggap karut dan mengetuai sebuah kempen supaya umat Islam kembali kepada versi Islam yang lebih “tulen”.
Pergerakan ini berpakat dengan keluarga Al-Saud untuk membantu menubuhkan apa yang kini dikenali sebagai Arab Saudi, dan ideologi itu menjadi dominan dalam institusi Islam Saudi sejak itu.
Idea Wahabi menjadi sandaran kepada beberapa peraturan di Arab Saudi seperti larangan memandu oleh wanita, dan peraturan supaya wanita mesti disertai ahli keluarga lelaki sekiranya mahu mengembara.
Baru-baru ini, Mohammad bin Salman, dilihat sebagai bakal raja Arab Saudi, menonjolkan dirinya sebagai seorang moderat, sambil menyeru agar beberapa undang-undang keras dimansuhkan.
Tetapi Dr Farouk berkata ia hanya retorik politik dari Saudi, mengatakan ulama dari semenanjung Arab itu belum mengubah permusuhan mereka terhadap umat Islam Syiah, yang menurutnya menjadi mangsa lobi tajaan Saudi di beberapa bahagian dunia Islam.
Arabisasi
Bagi Dr Farouk, Wahabisme adalah ancaman besar berbanding penularan budaya Arab, atau Arabisasi, aduan yang semakin didengari oleh mereka yang bimbang dengan ancaman terhadap budaya Melayu.
Beliau berkata pengalaman dengan Wahabisme di banyak negara umat Islam bukanlah sesuatu yang positif.
Malah, kesan buruknya lebih teruk di Malaysia yang mempunyai masyarakat pelbagai budaya dan agama.
“Sepanjang sejarah, di Bosnia, Kosovo, Chechnya, Uzbekistan dan Tajikistan, tidak pernah ada masjid Wahabi. Sekarang majoriti atau 90% masjid dikuasai para imam Wahabi,” katanya.
Beliau berkata banyak masjid di Indonesia dan Malaysia kini turut cenderung kepada ajaran Wahabi.
“Sebabnya adalah sokongan kewangan yang besar daripada organisasi Wahabi di Arab Saudi dan juga daripada kerajaan Saudi sendiri.”
Menurutnya, doktrin Salafi, nama lain Wahabi yang lebih gemar digunakan pengikutnya, bakal mencetuskan banyak gangguan dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia.
Beliau memberi contoh bagaimana sesetengah agamawan melarang umat Islam daripada memberi ucapan kepada orang bukan Islam sempena perayaan agama mereka.
“Jauh sekali untuk menyambut bersama kenalan bukan Islam anda dengan menziarahi mereka pada perayaan mereka. Kini kita melihat umat Islam jarang melawat jiran bukan Islam mereka semasa perayaan,” kata Dr Farouk.
Malah, penularan Wahabi turut dilihat apabila terjemahan Al-Quran juga tidak terkecuali, katanya.
“Beberapa tafsiran Al-Quran berbahasa Inggeris seperti terjemahan popular Abdullah Yusuf Ali disemak dan disusun semula mengikut pemahaman mereka.”
Beliau berkata walaupun kesan lobi Saudi di Malaysia sudah pun dirasai, kesan yang lebih bahaya masih belum tiba, dan ini termasuk tindakan keganasan terhadap minoriti Islam.
“Tetapi apabila aliran Syiah dicerca pada setiap khutbah Jumaat di negara ini, saya tidak fikir ia akan mengambil masa yang lama untuk perkara itu berlaku di sini,” kata pensyarah perubatan itu.
Dr Farouk merujuk kepada doa yang disebut selepas khutbah Jumaat di masjid seluruh Selangor, yang antara lain melabelkan Syiah sebagai sesat dan terkeluar daripada Islam.
Beliau berkata penyebaran Wahabisme di dunia Islam menjadi lebih mudah kerana sokongan politik dan ketenteraan daripada kuasa Barat, yang menganggap Riyadh sebagai sekutu mereka paling kuat di Timur Tengah di samping Israel.
“Barat memberikan senjata kepada Saudi dan mereka menggunakan senjata itu untuk membunuh orang awam yang tidak bersalah di Yaman misalnya. Bagi saya, ketamakan Barat adalah salah satu penyumbang besar dalam penyebaran ideologi Wahabi atau Salafi,” kata Dr Farouk.
Beliau berkata kepentingan Barat terhadap minyak menyebabkan Amerika Syarikat dan beberapa kerajaan Eropah mengabaikan bahaya “ideologi yang bahaya dan suka membenci ini”.
“Negara Barat memerangi pengganas tetapi entah bagaimana mereka menyokong ideologi yang menimbulkan keganasan.
“Barat tidak boleh dapatkan kesemuanya. Untuk menghapuskan pengganas, anda perlu menghentikan ideologi yang mewujudkan keganasan,” katanya.


SI MALAON

WAHAB NI

DUDUK DI GUA

MANA?

KAH KAH KAH 


----------------

5 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Adui .. islam ni ada berapa byk cawangan dah.. dah macam tak real. Dah macam tuhan Greek kuno ular kepala tujuh. Nak tanya.. Athies ada berapa cawangan TaT???

Awanama berkata...

Wahabi ke syiah ke...dua-dua jgn masuk Malaysia

Nazrio berkata...

Gampang

Nazrio berkata...

PoLong

Awanama berkata...

Laaa. Aku pun tak tau la duduk gua mana. Baru ini aku tau apa tu wahabi. Selama ni aku ingatkan wahabi tu bahasa arab untuk wasabi sambal jepun super pedas tu.