Jumaat, 6 Disember 2019

KE JALAN RAYA BANGUN MELAWAN









POLITIK TEPAT

TURUN 

KE JALAN RAYA

More than 800,000 people march against Macron as strikes grip France

Transport workers bring country to standstill amid anger over pension changes
Lebih 800,000 orang telah berarak di bandaraya di seluruh Perancis sebagai pekerja keretapi, guru dan kakitangan hospital mengadakan salah satu mogok sektor awam terbesar dalam dekad terhadap rancangan Emmanuel Macron untuk membaik pulih sistem pencen.

Satu mogok pengangkutan di seluruh negara membawa banyak Perancis terhenti dan dijangka berterusan untuk beberapa hari akan datang apabila kesatuan digali, berkata perubahan pencen presiden akan memaksa berjuta-juta orang bekerja lebih lama atau menerima pembayaran yang lebih rendah.

Perkhidmatan tren, metro dan bas teruk, beberapa penerbangan dibatalkan dan banyak sekolah ditutup dalam cabaran terbesar kepada agenda reformasi Macron sejak protes anti-kerajaan meletus tahun lalu.

Di Paris, polis melepaskan tembakan panas ketika pertempuran dengan pengunjuk rasa hitam di pinggir perbarisan pimpinan kesatuan sekerja pada awal petang. Sesetengah penunjuk perasaan membakar treler simpanan, memecahkan tingkap dan tempat perlindungan bas, dan terbalik kereta. Pemadam kebakaran memadamkan kebakaran kecil dalam tong sampah.

GARIS POLITIK

PALING TEPAT

BANGUN MELAWAN

-----------

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Lawan Madeey ka?

Tanpa Nama berkata...

Teruk politik akhir zaman nie... Payah sungguh nak cari pemimpin... Takutttt...