Sabtu, 18 Januari 2020

BERITA DI BELAKANG BERITA








TER NOWW

TER HOTT

TERKINI 


Iran tuduh serangan - cyberattack - Amerika Syarikat membawa kepada kegagalan sistem senjata yang membunuh 176 orang

16 Januari, 2020 "Maklumat Clearing House" - Iran sedang menyiasat bagaimana serangan siber  oleh AS mungkin menjadi alasan mengapa pengendali sistem senjata Iran tersilap hingga menembak jatu  pesawat penumpang dengan untuk peluru berpandu.

Rakyat  Iran percaya bahawa  Amerika melumpuhkan sistem radar mereka selepas Iran menembak peluru berpandu di tentera AS yang ditempatkan di pangkalan Iraq di Anbar dan Erbil.

Pengerusi Majlis Pengawal Iran Ahmad Jannati menyatakan pada hari Rabu bahawa "sabotaj musuh" tidak dapat dikesampingkan, sementara Brigadier Jenderal Ali Abdollahi secara langsung mencadangkan bahawa pasukan tentera AS menggangu sistem radar Iran untuk menjadikannya sebagai pesawat udara yang mengandungi 176 orang, sasaran  peluru berpandu.

Abdollahi mendakwa pengendali peluru berpandu di atas kapal terbang menghadapi kesukaran menerima mesej pusat arahan apabila amaran mengenai peluru berpandu pelayaran telah dihapuskan dan mengetepikan pesawat untuk peluru berpandu Amerika masuk.

Abdollahi juga berkata kemungkinan penglibatan penyusup musuh dalam sistem pertahanan udara disiasat oleh badan perisikan Iran dan tidak dapat diketepikan lagi.





---------

1 ulasan:

Ketua Pengarang berkata...

dia yang sondol.. Amerika yang salah.