Selasa, 30 Jun 2020

KALIMANTAN SEMENANJUNG






BIJAK BIJAK

SERAMPANG 

DUA MATA

RAPATKAN

KALIMANTAN


CERAIKAN 

PEMIMPIN ISLAM

ANWAR IBRAHIM 

Calon Shafie jadi PM, langkah tolak Anwar, kata pemimpin Sarawak


SEORANG pemimpin kanan Sarawak mengatakan Ketua Menteri Sabah Mohd Shafie Apdal dicalonkan sebagai perdana menteri Pakatan Harapan (PH) oleh Dr Mahathir Mohamad adalah bagi menyekat Anwar Ibrahim daripada jawatan tersebut.

Bercakap dengan New Straits Times, Timbalan Ketua Menteri Sarawak James Masing percaya bahawa sokongan untuk Shafie diatur oleh Dr Mahathir bagi menyekat Presiden PKR menjadi perdana menteri sekiranya PH berkuasa pada pilihan raya umum akan datang atau sekiranya ada pilihanraya tergempar.

Ketua Parti Rakyat Sarawak itu turut tertanya sama ada Dr Mahathir bergurau mengenai calonnya untuk jawatan itu.

“Shafie (Apdal) sebagai calon perdana menteri dan Anwar Ibrahim sebagai timbalan perdana menteri?

“Cadangan untuk mentadbir Malaysia harus dilakukan di secara sedar,” kata Masing kepada New Straits Times.

PRS adalah salah satu daripada empat parti komponen di bawah gabungan politik Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Semalam Dr Mahathir mengesahkan dalam satu kenyataan bahawa Shafie Apdal telah dipersetujui sebulat suara sebagai calon perdana menteri DAP, Amanah, dan Parti Warisan Sabah.

“Kami bersetuju untuk menamakan Mohd Shafie Apdal sebagai calon perdana menteri kami,” katanya dalam sebuah kenyataan yang ditanda tangan oleh beliau.

Kesepakatan itu dicapai dalam sebuah pertemuan tidak rasmi antara pemimpin nonagenarian itu dengan Amanah, Warisan dan DAP di Rumah Tamu Sabah di Kuala Lumpur pada hari Khamis.

Yang hadir adalah Shafie, yang juga presiden Warisan, presiden Amanah Mohamad Sabu, ketua DAP Tan Kok Wai, setiausaha agung DAP Lim Guan Eng dan pemimpin parti lain Anthony Loke, M. Kulasegaran dan Liew Chin Tong.

Dr Mahathir mengatakan bahawa mereka memutuskan untuk mencalonkan Shafie untuk menjadi perdana menteri kerana pemimpin Sabah itu menentang pemerintahan kleptokratik yang dipimpin oleh bekas perdana menteri Najib Razak dan telah menjadi salah seorang mangsanya.

Shafie adalah salah seorang mangsa awal Najib apabila bekas presiden Umno itu memecat beliau daripada jawatan naib presiden Umno ketika beliau didakwa menerima rasuah melalui skandal 1Malaysia Development Bhd.

Dr Mahathir juga berkata bahawa hubungan antara semenanjung Malaysia dengan Sabah dan Sarawak akan bertambah baik sekiranya pencalonan ini berjaya.

Isu calon perdana menteri baru-baru ini memecahbelahkan Pakatan Harapan, kerana PKR masih menyokong Anwar untuk jawatan itu pada pilihan raya akan datang.

Shafie bagaimanapun muncul sebagai alternatif setelah PKR dan Anwar menolak untuk menerima Dr Mahathir sebagai calon perdana menteri sekali lagi lagi. – 28 Jun, 2020.


MACAM MANA

AKHIRNYA

SATELAH

KENA CERAI

APAKAH

PEMIMPIN ISLAM

AKAN JADI

JANDA BAIK

AMIN
 

Tiada ulasan: