Khamis, 14 April 2022

RUMAH ORANG KAYA

 


RUMAH

ORAMG KAYA

AMIN

Ben Mohamed

Tiger Lane Ipoh tu mmg ada sejarah peribadi aku. Ketika itu aku sekolah menengah. Form two. Kami budak budak sekolah diarahkan berbaris kiri kanan jalan dari Lapangan terbang Ipoh ke istana Sultan Perak sebab Agung datang melawat Perak. Aku ditempat kan kat Tiger Lane.. Kat situ aku perhatikan rumah rumah mewah yg aku cuma tengok dalam filem melayu aje. 



Rumah tokeh tokeh lombong. Masa itu aku berfikir. Kenapa cina cina ni kaya sangat? Ada drebar melayu dan tukang kebun India.Kerera mewah 3,4 biji.. Drebar asyik lap kereta aje. Kenapa melayu tak kaya. Kenapa melayu tak diberi lombong macam cina supaya melayu kaya juga? Kenapa hanya cina yang dapat. Persoalan tu takda jawapan sampai lah aku dewasa.. Lepas tu baru aku tahu rupanya tokeh tokeh ni la yg finance Perikatan dan lepas tu BN. Tokeh mana nak bagi duit free. 



Setiap budi ada balasannya. Balasannya ialah lombong lombong tu lah.. Perak jadi negeri terkaya ketika itu. Tapi pimpinan melayu UMNO tidak berpandangan jauh..Royalti hasil timah tu entah kemana dibelanjakan.Ada ke disimpan? Aku pun tak pastiAkhirnya selepas timah turun harga, Perak jadi antara negeri tercorot ekonominya...

1 ulasan:

Yeop sepet berkata...

Umno Perak paling bangsat dlm byk2 negeri,sume penggadai harta negeri Perak drp lombong segala Jenis mineral, balak segala Jenis pokok,tanah2 ladang,abih sume kene gadai kt tokey cina.anak tokey2 kt Perak dah x sembang main Porsche Ferrari deme sembang jet G6,yacht2. Proksi sultan pun tokey2 Cina, Kita org melayu nak dekat dgn sultan pun mcm2 Jenis protocol tp dgn cina2 nie sultan bule bertepuk tampor dgn deme. Kita melayu kene jual balik dgn melayu, musuh utama org melayu bukan Cina tp org melayu sndri.