Selasa, 14 Februari 2023

MULUT CELUPAR

 



Kenyataan Ramasamy boleh jejaskan Pakatan dalam pilihan raya Pulau Pinang

KENYATAAN Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang P Ramasamy berkaitan sektor awam dikhuatiri menjejaskan sokongan pengundi khususnya orang Melayu kepada Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang, kata pemimpin muda PH dan juga Umno yang kini bekerjasama dengan gabungan itu.

Mereka menggesa pimpinan PH dan juga DAP khususnya untuk mengambil tindakan ke atas Ramasamy sebagai satu peringatan.

Ketua Penerangan PKR Pulau Pinang Amir H Ghazali berkata sekiranya kenyataan Ramasamy itu tidak dikenakan tindakan, sokongan pengundi terutamanya dalam kalangan anak muda kepada PH akan terjejas.

“Sekiranya kita biarkan isu ini tergantung tanpa tindakan terhadap Ramasamy, dikhuatiri ia membantu mengurangkan sokongan kepada PH, terutamanya daripada pengundi muda.


“Jadi perlu ditangani secara dalaman, secara keluarga PH,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Amir yang juga timbalan ketua cabang PKR Permatang Pauh berkata, sebagai rakan komponen PH mereka sudah sekian lama makan hati dengan Ramasamy khususnya PKR Pulau Pinang.

Ini berikutan kenyataan beliau seringkali menyentuh isu melibatkan perkauman.

“Kita tak puas hati lama dah, sebelum ini banyak yang tidak senang dengan kenyataan Ramasamy, dia seolah-olah sendirian dalam menyatakan pendirian, sedangkan dia pimpinan kanan.

“Tidak sepatutnya (keluar kenyataan berunsur perkauman), dia juga profesor… sepatutnya bijak tangani politik kaum ini,” katanya.

Dalam satu tulisan minggu lalu, Ramasamy menggesa kerajaan pimpinan Perdana Menteri Anwar Ibrahim melakukan reformasi sektor perkhidmatan supaya tidak dikuasai oleh hanya satu kaum iaitu Melayu.

Beliau mahu rombakan dalam perkhidmatan awam mencerminkan komposisi etnik di Malaysia yang pelbagai kaum.

Dalam respon balasnya Anwar berkata, kerajaan bagaimanapun tidak akan mempertimbangkan cadangan supaya reformasi dilakukan untuk mengurangkan dominasi orang Melayu dalam sektor perkhidmatan awam.

Menurut Amir PKR Pulau Pinang mengusulkan DAP segera mengambil tindakan terhadap Ramasamy kerana beliau “tidak pandai menguruskan isu kaum” di negeri itu.

“Kita sebagai rakan PH, kita usulkan pimpinan DAP kebangsaan dan negeri ambil tindakan sewajarnya secara dalaman kerana isu yang dia selalu ungkapkan bukan dasar PH. 

“Ramasamy tidak mewakili pendirian PH. Pengundi baru akan melihat sebagai satu persoalan adakah ini polisi DAP… sebagai rakan (DAP) perlu ambil tindakan tegas,” katanya lagi.

Naib Ketua Pemuda Umno Bahagian Tasek Gelugor, Muhammad Yusuf Abdul Ghani juga bimbang kenyataan yang dibuat oleh Ramasamy akan semakin menjauhkan pengundi Melayu daripada Umno yang kini sebahagian daripada kerajaan perpaduan. 

Beliau khuatir pengundi Melayu di Pulau Pinang akan beralih arah kepada parti Melayu lain pada pilihan raya negeri tidak lama lagi sekiranya tiada tindakan diambil terhadap kenyataan Ramasamy itu.

“Kenyataan macam ini akan beri kesan langsung kepada Umno kerana Umno duduk bersama dalam kerajaan perpaduan,” katanya ketika dihubungi.

Yusuf menjelaskan pemimpin Umno perlu tampil menangkis kenyataan Ramasamy untuk menegaskan parti itu masih kekal dengan prinsip mempertahan hak Melayu dan Islam walaupun ia kini sebahagian daripada kerajaan bersama PH.

“Saya harap ada pimpinan Umno berani tampil kemuka kenyataan balas. Kita tidak pernah lari daripada perjuangan, kita sentiasa bangkitkan dalam perjuangan kita. Tetapi hanya Melayu dalam lingkungan Umno sahaja yang tahu, mereka di luar tidak tahu.

“Jadi, sedikit sebanyak orang Melayu bukan ahli Umno akan rasa Umno sudah lari daripada perjuangannya. Kita takkan nak biarkan sahaja, kerana sudah tentu akan beri kesan kepada Umno,” tambahnya.

Dalam penjelasannya, Ramasamy berkata kenyataannya adalah pendirian peribadi dan mendakwa diputarbelitkan oleh media.

Kenyataan Ramasamy bukan sahaja membangkitkan kemarahan parti lawan tetapi juga rakan komponen PH.

Pemimpin Amanah, Mohd Sany Hamzan menggesa Ramasamy dipecat daripada jawatan ketua menteri Pulau Pinang atas kenyataan yang disifatkannya menyusahkan PH.

Setiausaha Agung DAP Anthony Loke berkata DAP akan menggunakan saluran dalaman parti untuk menangani pelbagai pandangan terhadap kenyataan Ramasamy.

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) turut tampil membantah Ramasamy, mengatakan tiada sebarang kuota ditetapkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) bagi pengambilan ke perkhidmatan awam. – 14 Februari, 2023.

KOTE CELUPAR

BAWA PERUT

KAH KAH KAH

MULUT CELUPAR

PANAS BUNTUT

AMIN

KALAU ZAMAN

SULTAN MELAKA

KELING NI DAH

KENA SULA

KAH KAH KAH

RUMAH DIBUANG

KE LAUT

AMIN

TAK SEDAR DIRI

CAR MAKAN

DI TANAH MELAYU

KALAU DI INDIA

STATUS MASIH

PARIA

KAH KAH KAH

AMIN

Tiada ulasan: