Selasa, 25 April 2023

GEMPA BUMI MAKIN KERP BERLAKU


Ribuan penduduk larikan diri, gempa bumi kuat gegar barat Indonesia

GEMPA bumi berukuran 6.9 pada skala Richter melanda wilayah barat Sumatera Barat di Indonesia pada Selasa dan berpotensi mencetuskan tsunami selain memaksa ribuan penduduk melarikan diri dari kawasan pantai. 

Gempa bumi itu berlaku pukul 3 pagi (waktu Jakarta) pada Selasa (2000 GMT Isnin) dengan pusat gempa berada 177km barat laut daerah Kepulauan Mentawai dan kedalaman 84 km di bawah dasar laut, menurut agensi meteorologi, klimatologi dan geofizik negara itu.

Lebih 2,000 penduduk melarikan diri dari kawasan pantai, menuju ke kawasan lebih tinggi di daerah Siberut Barat dan Siberut Utara di daerah Kepulauan Mentawai, kata ketua unit kecemasan dan logistik agensi pengurusan dan mitigasi bencana daerah Mentawai, Amir Ahmari.

“Gegaran kuat turut dirasai di daerah kecil Siberut Barat dan Siberut Utara. Penduduk bergegas ke kawasan yang lebih tinggi,” kata Ahmari ketika dihubungi Agensi Berita Xinhua. 

Setakat ini tiada laporan awal mengenai kerosakan atau kemalangan jiwa, namun penilaian risiko masih dilakukan, katanya.

Sementara itu, jurucakap Agensi Pengurusan dan Mitigasi Bencana Negara, Abdul Muhari, berkata berdasarkan pemerhatian visual tiada kecederaan, kemalangan jiwa dan kerosakan selepas gempa itu.

Ketua agensi meteorologi, klimatologi dan geofizik Dwikorita Karnawati berkata permukaan air telah meningkat 11 sentimeter dan agensi itu meramalkan kenaikan tidak melebihi 0.5 meter. – Bernama, 25 April, 2023.

GEMPA BUMI

MAKIN KERAP

BERLAKU

AMIN

HATI HATI

JAGA JAGA

KHALAS

Tiada ulasan: