Khamis, 18 Mei 2023

BAHAYA PLASTIK


Kerajaan digesa jalankan kempen pendidikan larangan guna beg plastik


MENJANGKAKAN tentangan terhadap cadangan larangan kerajaan berhubung penggunaan beg plastik mulai 2025, pemimpin perniagaan mencadangkan kerajaan menjalankan kempen pendidikan bagi memastikan orang ramai dan komuniti peniaga memahami mengapa larangan itu perlu.

Komuniti perniagaan, khususnya peniaga kecil dan penjaja, mesti dimaklumkan mengenai masalah alam sekitar yang timbul akibat beg plastik apabila ia dibuang, kata Presiden Persekutuan Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Malaysia Voon Chin Leong.

“Lakukan kempen secepat mungkin. Hanya ada dua tahun sebelum 2025.

“Bukan mudah untuk mengubah tabiat orang dalam sekelip mata,” kata Voon.

Voon memberitahu The Malaysian Insight beliau juga menjangkakan larangan itu akan “agak bermasalah” bagi peniaga apabila dikuatkuasakan.

Beliau berkata peniaga khususnya yang berurusan dengan makanan basah, seperti penjual ikan misalnya, mendapati menggunakan beg plastik sebagai paling logik untuk digunakan.

“Apa yang perlu mereka gunakan apabila beg plastik diharamkan? Jika kerajaan mahu peralihan yang lancar, maka sesuatu mesti melakukan.

“Jangan hanya cakap mahu melarang tetapi tiada apa yang dibuat bagi memastikan peralihan yang lancar,” kata Voon.

Beliau menegaskan yang cadangan melarang penggunaan beg plastik bukanlah sesuatu yang baharu.

“Kerajaan pernah cuba menguatkuasakan larangan itu dan tidak berjaya.”

Justeru, ia menjadi sebab penting mengapa kerajaan perlu mendidik rakyat mengenai larangan itu.

Beliau berkata di banyak negara luar, rakyat memahami kepentingan menjaga alam sekitar dan bersedia bekerjasama dengan kerajaan mengenainya.

“Saya percaya ini juga boleh dilakukan di negara kita.”

Hong Chee Meng, presiden Persekutuan Persatuan Peniaga Barangan Pelbagai Malaysia, berkata orang ramai di luar pusat bandar utama yang perlu dididik mengenai larangan itu.

“Mereka sentiasa meminta beg plastik.”

Hong berkata mereka yang tinggal di bandar utama seperti Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor menyedari cadangan larangan itu.

Beliau berkata 80 hingga 90% penduduk di pusat bandar utama menyedari kesan terhadap alam sekitar yang disebabkan oleh beg plastik yang dibuang.

“Sudah tiba masanya untuk memberi tumpuan kepada orang ramai di kawasan pinggir bandar. Publisiti dan pendidikan tidak mencukupi mengenai kesedaran alam sekitar.”

Hong berkata jika kedai pinggir bandar mengenakan bayaran 20 sen kepada pelanggannya untuk beg plastik yang mereka minta, beliau pasti ia akan mencetuskan perbalahan tidak diingini.

“Tempoh dua tahun mencukupi tetapi kerajaan mesti adakan kempen pendidikan, rakyat perlu dididik.

“Ini adalah cara untuk mencapai matlamat negara dengan lebih cepat.” – 18 Mei 2023.


KEMPEN BAHAYA

PLASTIK WAJIB

DIJALANKAN

AMIN

PENCERAHAN

PENERANGAN

WAJIB DIJALNKAN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: