Khamis, 18 Mei 2023

ROSMAH CARO JALAN NAK BEBAS


Mahkamah Rayuan tetapkan 22 Jun cabaran Rosmah batalkan kes rasuah solar


ROSMAH Mansor, isteri bekas perdana menteri Najib Razak yang dipenjarakan, yang mencabar pelantikan mendiang Gopal Sri Ram sebagai pendakwa utama dalam kes rasuah projek hibrid solar bernilai RM1.25 bilion akan mengetahui keputusan rayuannya pada 22 Jun, Mahkamah Rayuan didengar hari ini.

Panel tiga anggota yang dipengerusikan oleh Hanipah Farikullah hari ini mendengar hujahan lisan daripada pasukan peguam Rosmah serta pihak pendakwaan.

Ahli panel lain terdiri daripada Hakim Mahkamah Rayuan Che Mohd Ruzima Ghazali dan See Mee Chun.

Apabila mendengar hujahan kedua-dua pihak, panel itu berkata ia memerlukan lebih masa untuk mempertimbangkan hujahan yang komprehensif dan oleh itu menangguh keputusannya sehingga tarikh itu.

“Kami perlu meneliti pihak berkuasa undang-undang dan rekod rayuan,” kata Hanipah.

Rosmah tidak hadir di mahkamah semasa rayuan sivil hari ini.

Rosmah diwakili peguam Akberdin Abdul Kader dan Jagjit Singh, manakala peguam kanan persekutuan Shamsul Bolhassan mewakili responden.

Rosmah merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi (bidang kuasa sivil) di Kuala Lumpur pada 30 Ogos tahun lalu yang menolak permohonannya untuk mendapatkan kebenaran bagi meneruskan semakan kehakimannya, yang tertumpu kepada dakwaannya bahawa kes solar terbatal sejak awal kerana pelantikan Sri Ram yang didakwa tidak sah.

Pada 1 September tahun lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mensabitkan kesalahannya dalam kes rasuah sistem solar dan menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun dan denda RM970 juta.

Bagaimanapun, beliau memperoleh penangguhan pelaksanaan terhadap hukuman itu dan rayuan jenayahnya yang berasingan terhadap keputusan bersalah ditetapkan untuk dibicarakan di hadapan Mahkamah Rayuan pada 22 Jun.

Sekiranya Mahkamah Rayuan memberikan kebenaran, semakan kehakiman Rosmah akan dikembalikan kepada Mahkamah Tinggi untuk pendengaran penuh meritnya.

Sebelum ini, hakim Mahkamah Tinggi Ahmad Kamal Md Shahid menafikan kebenaran kepada Rosmah berikutan beliau membenarkan bantahan awal oleh Jabatan Peguam Negara (AGC) dan kerajaan, yang merupakan dua responden yang menjadi sasaran semakan kehakiman.

Bantahan yang dimaksudkan adalah semakan kehakiman difailkan di luar masa, kerana Rosmah mula didakwa di mahkamah jenayah pada 15 November 2018, tetapi beliau hanya memfailkan tindakan sivil pada 24 Jun tahun lalu. – 18 Mei, 2023.

KES INI DAH

SELESAI

AMIN

ROSMAH PATUT

MASUK JAIL

BAYAR DENDA

AMIN

BADAK NI

MASIH LAGI

CUBA NASIB

AMIN

APAKAH KERAJAAN

ANWAR ZAHID

AKAN BERI LALUAN

JENG JENG JENG

KHALAS

Tiada ulasan: