Khamis, 20 Julai 2023

BERI ANWAR PELUANG


Bekas pegawai Muhyiddin pertikai bukti Anwar berhubung lupus hutang Felda

BUKTI dokumen Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang dikeluarkan hari ini bukanlah perjanjian pelupusan hutang untuk peneroka dengan Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda), kata bekas pembantu Muhyiddin Yassin.

Bekas setiausaha sulit Muhyiddin, Marzuki Mohamad berkata apa yang dikeluarkan sebenarnya adalah perjanjian mengenai sukuk yang disokong kerajaan yang diterbitkan secara berperingkat.

“Tadi perdana menteri mengeluarkan sebahagian daripada dokumen itu yang dikatakan perjanjian pelepasan hutang RM8.3 bilion untuk peneroka Felda.

“Sekilas pandang, saya tahu apa itu dokumen. Dokumen tersebut bukan perjanjian pelupusan hutang untuk peneroka Felda tetapi perjanjian sukuk yang dijamin kerajaan, yang akan dikeluarkan secara berperingkat.

“Dokumen yang disertakan bersama kenyataan media perdana menteri tidak membuktikan pengecualian hutang hanya berlaku pada bulan Jun. Ia adalah mengenai terbitan sukuk jaminan kerajaan yang merupakan sebahagian daripada keputusan yang dibuat oleh Kabinet pada 2020,” kata Marzuki dalam catatan Facebook hari ini.

Terdahulu hari ini, Anwar menunjukkan dokumen untuk membuktikan beliau, dan bukannya Muhyiddin, perdana menteri pada 2022, yang menandatangani skim pengecualian hutang untuk peneroka Felda.

Anwar mengeluarkan sebahagian daripada dokumen perjanjian Assignment for Financial Service Reserve Account (FSRA) berkaitan jaminan kerajaan kepada Felda, yang dibuat pada 26 Jun 2023.

Perjanjian itu ditandatangani Anwar, yang juga menteri kewangan.

Anwar menjawab dakwaan bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin bagi permohonan maaf bertulis secara terbuka dan tanpa syarat berhubung dakwaannya yang hutang peneroka Felda berjumlah RM8.3 bilion tidak dihapuskan di bawah pentadbiran pengerusi Perikatan Nasional itu.

Muhyiddin juga mahu Anwar memberikan dokumentasi yang ditandatangani yang Anwar menandatangani pelupusan hutang itu.

Selepas mengeluarkan beberapa dokumen, Anwar pula menuntut Muhyiddin memohon maaf kepadanya atas fitnah tersebut.

Marzuki berkata dokumen yang dikeluarkan hari ini - mengenai sukuk yang disokong kerajaan - hanya boleh ditandatangani oleh menteri kewangan.

“Seingat saya, Muhyiddin tidak pernah menjadi menteri kewangan.

“Justeru, penerbitan dokumen seumpama itu menyokong dakwaan saya sebelum ini bahawa dokumen yang ditandatangani perdana menteri yang juga menteri kewangan itu bukanlah perjanjian pelupusan hutang peneroka Felda tetapi perjanjian berkaitan penerbitan sukuk yang disokong kerajaan,” katanya.

Marzuki berkata kerajaan perlu menyahklasifikasi minit mesyuarat kabinet 14 Oktober 2020 bagi mendapatkan penjelasan yang lebih baik mengenai perkara itu.

Beliau berkata kabinet ketika itu di bawah pimpinan Muhyiddin meluluskan Pelan Pemulihan Felda, yang antara lain termasuk pengecualian 80% hutang peneroka Felda berjumlah RM8.3 bilion dan terbitan sukuk yang disokong kerajaan RM9.9 bilion.

Tambahnya, pelan pemulihan itu turut merangkumi penyelesaian pinjaman antara Felda dan Maybank serta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja; dan peruntukan geran tahunan bernilai RM990 juta.

“Bagi meredakan sebarang keraguan yang timbul mengenai pelupusan hutang peneroka Felda, sebaiknya ‘declassify’ minit (mesyuarat) kabinet pada 14 Oktober 2020,” katanya. – 20 Julai, 2023.


WOIT

MAMAT NI

BUAT  HAL

KAH KAH KAH

RAZAK BUAT

FELDA

AMIN

ANAK RAZAK

BUAT HUTANG

FELDA

AMIN

BAGI CHANLAH

ANWAR GORENG

SIKIT

KAH KAH KAH

ANWAR NAK JUGA

DILIHAT

HERO FELDA

KAH KAH KAH

AMIN

SAMA

Tiada ulasan: