Rabu, 20 September 2023

POLITIKUS CAKAP BENAR ?


'Saya pantang orang tak bercakap benar' - Radzi Jidin


SHAH ALAM: Ahli Parlimen Putrajaya, Mohd Radzi Md Jidin menyelar kenyataan  Anwar Ibrahim yang didakwa menuduhnya ketika penggulungan perbahasan usul berkenaan Rancangan Malaysia ke-12 (RMK12) di Dewan Rakyat, pada Selasa.

Mohd Radzi yang juga bekas Menteri Kanan Pendidikan berkata, setelah mendengar kenyataan Anwar itu, beliau hanya mahu mempertahankan maruah selain menyifatkan pantang dengan manusia tidak jujur.

"Jadi, bila dengar perkara ini, saya pantang orang yang tidak bercakap benar dan akan pertahankan maruah saya.

"Atas dunia ini, saya tak takut dengan sesiapa kecuali Allah SWT.
"Sebab itu saya bangun untuk mempertahankan maruah, meminta supaya Anwar tarik balik tuduhan beliau terhadap saya," katanya menerusi hantaran video berdurasi dua minit 58 saat di Facebook.

Sebelum ini, Dewan Rakyat kecoh apabila Mohd Radzi bangkit meminta Speaker,  Johari Abdul mengarahkan Ahli Parlimen Tambun itu menarik balik kenyataan yang didakwa sebagai sangkaan jahat terhadapnya.

Anwar ketika menjawab mengenai keputusan melepaskan tanpa membebaskan (DNAA)  Zahid  turut menyentuh Putrajaya pernah buat perkara sama semasa pentadbiran terdahulu dengan merujuk Siti Aisyah yang dilepaskan tanpa dibebaskan daripada pertuduhan membunuh warga Korea Utara, Kim Jong-Nam, selepas pendakwa raya menggugurkan pendakwaan terhadapnya, pada Mac 2019.

Dakwa Mohd Radzi, Anwar telah memutarbelitkan kenyataan dengan mengatakan beliau tidak maksudkan Ahli Parlimen Putrajaya, sebaliknya pemerintahan sebelumnya.

"Apabila bercakap tentang kebenaran, saya tidak akan berganjak, pertahankan maruah saya.

"Sehinggalah saya diminta untuk keluar dewan, dan Ketua Pembangkang, Hamzah Zainudin bersepakat bahawa kalau Anwar tak tarik, tak berlaku adil pada saya, maka ahli Perikatan Nasional (PN) yang lain akan keluar dewan," ulasnya. - Sinar Harian

WOIT

KAH KAH KAH

AMAT SUSAH

NAK DI TEMUI

POLITIKUS JUJUR

BERCAKAP BENAR

KAH KAH KAH

KHALAS

8 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Bila di YAKINI yg PM kita ni dah lakukan dosa .. DOSA yg tidak boleh di basuh atau di Washing Mishingkang walaupun dgn guna air 7 lautang. Ini tanda nya Melayu dah nak runtuh .. seperti Highland Tower 1993.

Tanpa Nama berkata...

Clear Winner dan Losers Episod Badut Sirkus PN Penyamun2 Nasional diParlimen semalam.

2 contrast yg berbeza.

Dichamber Parlimen, Speaker gulung Sessi Review RMK12 dan ucap Selamat Pulang kepada semua MP2.

PMX bersiap sedia untuk berkerja keras ke USA, destinasi seterusnya untuk cari pelabur baru.

DiLobby, Badut2 PN Penyamun2 Nasional buat PC dengan muka2 monyok terbunuh diri kerana terperangkap dengan strategi salah Radzi dan Hamzah dengan Boss2 dungu AWOL siang2. Strategi salah adalah jolok sarang tebuan tidak bersedia bila ekor dan badan sendiri berlumuran tahi dan najis Sakaw dan 70 DNAA.

Kah Kah Kah baca Liyana Marzuki (LM) Media Veteran merumuskan permainan licik PMX dan TPM kekoh Atok, Abah dan Hadi sekali lagi berulang dari keputusan PRU15.

———————————


BILA AKAL GAGAL MENGUASAI EMOSI

EMOSI



Aristotle, 2000 tahun dahulu, dalam buku The Art of Rhetroric, pernah menyebut:



“Semua orang boleh jadi marah, itu senang.



Tapi untuk marah kepada orang yang tepat, pada masa yang tepat, dengan tujuan dan cara yang tepat, dan dengan amaun marah yang tepat,



Itu perkara sangat sukar dan tak ramai dapat lakukan”.

Buku the Art of Rhetoric adalah buku must have and must read untuk semua politikus newbie. Ia mengajar seni berpolitik.



Dalam konteks moden, Aristotle ajar macam mana politikus nak amalkan Emotional Intelligence atau Cerdik Emosi.



*************************



Semalam saya saksikan, seorang Politikus Otai menggunakan trick Aristotle di Parlimen.



Dalam pada beliau sedang menjelaskan isu DNAA Timbalannya, beliau buat trick diversion.

Beliau buat2 marah, orang yang gelakkan beliau. Walhal berapa banyak kali dah sebelum ni, pihak lawan gelak dan mengeji. Kenapa semalam secara khusus, beliau point out YB sorang ni?



True enough, YB ni termakan umpan. Bangun penuh emosi, sampai hilang kawalan. Satu Malaysia saksikan. Seorang Bekas Menteri seolah2 meroyan.



Episod “Tarik Balik”, drag sampai 20 minit. Yang lain pun terikut sama, sampai buat stage out.



Apa jadi selepas tu? Politikus Otai tadi sambung dengan aman. Kurang soalan 😅



Obvious winner semalam si Otai yang hadam dan faham buku Aristotle.



Obvious loser, si YB tadi, yang orang hilang percaya. Kita saksikan dia hilang composure, hilang cerdiknya, bila terlalu emosi. Bahaya kalau nak jadi Menteri. Bila bukan akal, emosi yang menguasai diri.



Parlimen ini seperti theatre. Banyak benda kita boleh decipher. Kalau kena cara gaya.



Salam hormat,

Liyana Marzuki

Tanpa Nama berkata...

Radzi Jidin Badut PN ni tisu koyak sebab dia dapat DNAA dari Abah PM8 ke atau NFA dari Abah PM8? Yg patut tisu koyak Pedo yg siang2 cabut dan Boss TALIBAN yg broker dia Nasaruddin dapat DNAA dari Abah. PMX cucuk sikit terus jadi Badut tetapi sebelum itu 24/7 belasah PMX reformati, pondan, peliwat lah bagai. Satu jari tunjuk PMX, 4 jari tunjuk muka sendiri. Itu belum sempat PMX recap Menantu on Red Alert Interpol, Radzi Jidin dah hilang akal. Belum masuk dalam 12 tahun kena sumbat dek mainan Atok dgn Din Bapok Tua reka SD Liwat. Terima kasih PMX jadi PM dan MOF.

Tanpa Nama berkata...

dan sangat memalukan apa bila orang kata dengan yakin anda buat perkara itu... anda cuma mampu tersenyum.. bebal punya PM

Tanpa Nama berkata...

kahkahkah..isu nya adalah DNAA bro..lu tibai anwar minta penjelasan di parlimen, lu bolak balik penerangan di parlimen adalah sandiwara.lu minta penjelasan, pastu lu taknak duduk dgr penjelasan anwar.sampai kiamat pun memang tak selesai bro..kerana lu dan projek mengolah persetujuan mahu menjatuhkan anwar sebab itu ketua pembangkang yakni haji minyak sawit subsidi cap bapa dan anak tidak mahu berjumpa PMX demi peruntukan.tanpa peruntukkan pun bole hidup kerana ayatollah haji mahatir bin mohammad asal benua keling sudah menjadi de facto PN.mahatir ada byk duit di bank of israel, duit haram di bank taiwan..isu peruntukkan hanya la bisik2 demi mengolah persetujuan agar anwar dijatuhkan..balaci atas nama anak2 muda akan dipikul oleh amir hadi dari MUDA kuda trojan atok.lebih untung jual maruah dari jual otak2..

Tanpa Nama berkata...

Dia senyum sebab dia yakin yg buat dan reka adalah Atok dan Din Bapok Tua. The proof of the pudding Atok dan Din Bapok Tua maseh tak puas hati lepas semua gagal nak halang PMX: Pejwang, GTA, Proklamasi Melayu Atok dan sekarang lancau Atok gi mengadap orang sesat pulak. PMX steady je keUSA dan tunggu Sultan Johor naik takhta YDPA Jan 24 sementara Atok, Abah dan Hadi kena tunggu 2027 untuk Sheraton Move 2.0 PRU16. Entah 3 ekor dah masuk Kajang atau Sg Buloh. Kah Kah Kah

Tanpa Nama berkata...

Sudah mula pakai nama Allah sudah pakai nama siapa lagi akhirnya semua akan salah kepada Yang maha esa kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Anjing saka tua camtu la...hambik korang...1 team anjing saka ..fucking looser