Ahad, 18 Februari 2024

DASAR BIJAK MESIR



Abdel Fattah tolak penempatan penduduk Palestin di Mesir


KAHERAH – Presiden Mesir Abdel Fattah el-Sisi pada Sabtu dengan tegas menolak sebarang penempatan warga Palestin ke negara itu, satu pendirian yang disokong oleh masyarakat antarabangsa, menurut kenyataan oleh pejabat presiden Mesir.

Agensi Anadolu melaporkan, bahawa el-Sisi menerima panggilan telefon daripada Presiden Perancis, Emmanuel Macron.

Menurut kenyataan pejabat presiden, el-Sisi menerima gesaan untuk membincangkan usaha berterusan yang bertujuan mencapai gencatan senjata di Semenanjung Gaza, ‘bertukar tawanan’ dan menyampaikan bantuan kemanusiaan.

Kedua-dua pemimpin itu mengkaji perkembangan semasa dan menekankan keperluan bagi pihak yang berkaitan untuk bekerjasama dalam memastikan kemajuan yang akan menghentikan pertumpahan darah dan mengurangkan penderitaan manusia di Semenanjung Gaza.

Kedua-dua pihak menekankan kepentingan untuk meneruskan penyelesaian dua negara dan mewujudkan Negara Palestin merdeka sebagai satu-satunya cara untuk merealisasikan keselamatan sebenar dan kestabilan yang berterusan di rantau ini.

El-Sisi dan Macron juga menegaskan bahaya peningkatan aktiviti ketenteraan di Rafah dengan mengingatkan kesan kemanusiaan yang teruk terhadap hampir 1.5 juta penduduk Palestin di kawasan itu.

Mereka juga mengingatkan akan bahaya meluasnya konflik itu pada peringkat serantau dan keperluan untuk menyegerakan usaha gencatan senjata dan kesejahteraan serantau. – 


TAHNIAH MESIR

GAGALKAN

PROJEK ZIONIS

AMIN

ISRAEL MAHU

HALAU PALESTIN

DARI BUMI

PALESTIN

AMIN

ZIONIS NAK JADIKAN

PALESTIN ORANG

PELARIAN DI MESIR

KHALAS

Tiada ulasan: