Isnin, 22 Julai 2024

CADANGAN TEPAT


Hantar pasukan pengaman antarabangsa ke Gaza, kata Dr Mahathir

DR Mahathir Mohamad hari ini menggesa komuniti antarabangsa untuk menghantar pasukan pengaman antarabangsa ke Gaza untuk melindungi rakyat Palestin.

“Atas nama kemanusiaan, kesucian nyawa manusia. Tolong hentikan pembunuhan beramai-ramai ini.

“Saya merayu kepada kewarasan dunia untuk menghentikan pembunuhan beramai-ramai ini. Tolong hantar pasukan pengaman antarabangsa yang kuat dan besar untuk menghentikan pembunuhan beramai-ramai,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau menambah  Israel tidak menghormati pendapat atau undang-undang antarabangsa untuk menghentikan perang di Gaza.

Israel menyerang Gaza sebagai tindak balas kepada serangan Hamas di dalam Israel pada 7 Oktober yang mengorbankan 1,200 orang dan lebih daripada 250 orang dijadikan tebusan.

Sejak itu sekurang-kurangnya 38,848 rakyat Palestin terbunuh dalam serangan balas Israel, kata pihak berkuasa kesihatan Gaza.

Usaha gencatan senjata yang dipimpin oleh Qatar dan Mesir serta disokong oleh Amerika Syarikat setakat ini gagal disebabkan oleh pertikaian antara pihak yang berperang, yang saling menyalahkan atas kebuntuan tersebut.

Semalam, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) memutuskan pendudukan wilayah Palestin oleh Israel selama berdekad-dekad adalah tidak sah dan perlu diakhiri secepat mungkin.

Pegawai Palestin dan beberapa negara Arab dan Barat menyambut baik keputusan itu sebagai pengisytiharan yang paling jelas mengenai ketidaksahan tindakan Israel. Namun, pegawai Israel menolak keputusan yang tidak mengikat itu.

Sekurang-kurangnya 50 orang terbunuh dalam serangan terbaru Israel di seluruh Gaza manakala kebimbangan meningkat mengenai penemuan virus polio di wilayah tersebut.

Ketua Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) Tedros Ghebreyesus berkata gencatan senjata di Gaza adalah “penting untuk membolehkan tindak balas yang berkesan” terhadap penyebaran virus polio di wilayah Palestin itu.

Awal bulan ini Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata Malaysia bersedia bekerjasama dengan Indonesia untuk menghantar pasukan pengaman ke Palestin sekiranya mandat diberikan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). – 20 Julai 2024.


CADANGAN

TEPAT DARI

MAHATHIR

AMIN

HANTAR ASKAR

PBB KE GAZA

AMIN

HENTIKAN PERANG

SERTA MERTA

AMIN

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Woit jaga sempadan sendiri dahulu, jaga perairan negara dulu, jaga pintu masuk dengan orang baik dahulu kah kah selesai masalah sendiri dahulu sebelum selesai masalah orang lain kah kah kah