Isnin, 19 Ogos 2024

CERITA BARU DARI KETUA P-OLIS




Anggota polis serang pemandu OKU dikena tindakan disiplin kerana gagal isytihar harta, kata KPN

ANGGOTA polis yang menyerang seorang pemandu e-hailing pekak dikenakan tindakan disiplin kerana gagal mengisytiharkan hartanya, kata Ketua Polis Negara (KPN) Razarudin Husain.

Razarudin memberi maklum balas berhubung ketelusan tindakan yang diambil terhadap anggota polis yang memukul pemandu berusia 46 tahun tersebut pada Mei lepas.

KPN berkata kertas siasatan mengenai kes serangan tersebut diserahkan kepada Pejabat Peguam Negara (AGC) bulan lalu untuk tindakan selanjutnya.

“Yang gagal mengisytiharkan aset adalah satu pelanggaran Arahan Tetap Ketua Polis Negara (PTKPN) dan anggota tersebut diberikan amaran.

“Jika kita meneruskan siasatan dalaman untuk kes serangan yang sama (selain siasatan jenayah), ia akan dianggap sebagai denda berganda,” tambahnya.

Denda berganda adalah prinsip undang-undang yang menghalang seseorang daripada didakwa dua kali untuk kesalahan yang sama.

Razarudin memberi jaminan tindakan akan diambil jika anggota polis tersebut didapati bersalah di mahkamah.

“Jika anggota tersebut disabitkan dengan pertuduhan, kami pasti akan mengambil tindakan terhadapnya,” katanya.

Beliau mendedahkan polis menghantar kertas siasatan yang lengkap kepada AGC pada 27 Julai dan kini menunggu langkah seterusnya.

“Mereka meminta laporan perubatan penuh dan kami menghantar semula kertas siasatan lengkap kepada AGC pada 27 Julai. Sekarang kami menunggu tindakan mereka seterusnya,” tambahnya.

Anggota polis tersebut sedang disiasat di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kecederaan secara sukarela.

Pada Mei Ong Ing Keong membuat laporan mendakwa seorang anggota polis yang mengiringi Pemangku Sultan Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim menyerangnya di luar sebuah hotel di Kuala Lumpur.

Pada Rabu Lawyers for Liberty mengeluarkan video berdurasi 90 saat mengenai kejadian tersebut mengkritik polis kerana kelewatan proses keadilan bagi kes itu.

Sebelum ini Razarudin memberitahu tindakan dalaman diambil terhadap anggota tersebut selain siasatan jenayah yang sedang berjalan. – 19 Ogos 2024.


WOIT

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH

ADA CERITA BARU

KAH KAH KAH

POLIS KAKI PUKUL

ADA KES DUIT

KAH KAH KAH

JADI BILA NAK

BUKA KES PUKUL

OKU ?

JENG JENG JENG

PUTAR JANGAN

TAK PUTAR

KHALAS

Tiada ulasan: