Isnin, 19 Ogos 2024

KERAJAAN ABIS DUIT ?



Pekerja sambilan RTM tidak dibayar sejak Jun, dakwa sumber



PEKERJA sambilan di stesen penyiaran awam Radio Televisyen Malaysia (RTM) belum dibayar gaji sejak Jun, dakwa sumber.

Sumber mendakwa terdapat lebih 700 pekerja sambilan seumpama itu di seluruh negara yang diupah untuk melakukan pelbagai tugas secara sedikit demi sedikit.

Mereka mendakwa telah diberitahu bahawa RTM sedang menunggu dana daripada kerajaan untuk membayarnya.

“Saya telah bekerja dengan RTM selama bertahun-tahun dan ini kali pertama saya menghadapi isu sebegitu.

“Bukan saya seorang sahaja. Ramai lagi yang diupah secara sedikit demi sedikit tidak dibayar selama hampir dua bulan sekarang,” kata sumber kepada The Malaysian Insight. Sumber itu tidak mahu dikenali kerana bimbang menghadapi tindakan dalaman.

Sumber itu berkata beberapa lagi pekerja yang terjejas oleh kelewatan itu takut untuk mendedahkan isu berkenaan kepada umum kerana bimbang akan kesannya.

Sumber itu menambah, ketua pengarah (KP) penyiaran dan ketua jabatan menyedari keadaan itu, tetapi mendakwa mereka sedang menunggu dana daripada Kementerian Kewangan (MoF).

“Kami tidak pasti apa yang berlaku di peringkat lebih tinggi tetapi mereka pasti tahu sesuatu yang mereka tidak beritahu kami.

“Namun, walaupun tiada gaji, ketua jabatan memberitahu kami untuk terus bekerja seperti biasa dan memberi jaminan bahawa isu itu akan diselesaikan.

“Untuk bulan Jun, kami menerima bayaran separa, yang dibayar pada bulan Julai.

“Sejak itu, kami tidak menerima bayaran untuk baki bulan Jun, Julai dan kini dalam keadaan semasa, malah gaji Ogos adalah keraguan yang besar,” kata sumber itu.

Individu itu berkata mereka tidak diberi sebarang maklumat terkini berhubung gaji mereka tetapi hanya diberi jaminan lisan daripada ketua jabatan bahawa “ia akan dibayar”.

“Walaupun kami bekerja sedikit demi sedikit, gaji itu amat bermakna bagi kami.

“Sesetengah daripada kami, malah mereka yang bekerja sebagai pekerja sambilan, bergantung sepenuhnya pada gaji,” kata sumber itu.

Satu lagi sumber mengesahkan perkara itu kepada The Malaysian Insight, mengesahkan bahawa mereka secara sedikit demi sedikit belum dibayar.

Sumber itu mengesahkan beberapa rakan sekerja menghadapi masa sukar tanpa dibayar.

Sumber itu juga mendakwa bahawa terdapat contoh mereka diminta berhenti kerja jika mereka tidak berpuas hati.

“Seorang kawan saya diberi dua pilihan. Sama ada terus bekerja tanpa gaji atau berhenti kerja,” kata sumber itu.

Sumber itu berkata, pada minggu lalu, mereka menerima mesej WhatsApp, mendakwa bahawa dokumen pembayaran telah sampai ke peringkat akhir dan setiausaha agung telah menandatangani dokumen tersebut.

“Mesej itu mengatakan ketua setiausaha telah menandatangani dokumen dan ia telah diserahkan kepada kementerian kewangan.

“Pembayaran gaji dijangka dibayar selewat-lewatnya pada awal September tahun ini,” kata sumber itu, memetik mesej yang dimajukan.

Sumber itu bagaimanapun berkata tiada hitam putih diberikan kepada mereka untuk mengesahkan pembayaran gaji.

The Malaysian Insight telah menghubungi Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil untuk mendapatkan komen tetapi tidak menerima sebarang maklum balas.

Pada 2021, sepanjang kepimpinan Muhyiddin Yassin, seramai 308 pekerja sambilan RTM dilantik sebagai pegawai kontrak. – 19 Ogos, 2024.

WOIT

KAH KAH KAH

APA DAH JADI

AMIN

KERAJAAN ABIS

DUIT ATAU

NAK IKUT

ANWAR IBRAHIM

AMIN

KERJA TAKDA

GAJI

KAH KAH KAH

KHALAS

Tiada ulasan: