Rabu, 7 Ogos 2024

KENALI PEMIMPIN BARU HAMAS


YAHYA SINWAR

PEMIMPIN GERILA

KINI KETUA HAMAS




Yahya Ibrahim Hassan Sinwar  lahir 29 Oktober 1962, lebih dikenali sebagai Yahya Sinwar,[a][3] ialah seorang ahli politik Palestin. Biro Politik Hamas sejak Ogos 2024 dan pemimpin Hamas di Semenanjung Gaza sejak Februari 2017, menggantikan Ismail Haniyeh.

Sinwar dilahirkan di kem pelarian Khan Yunis di Gaza yang dikuasai Mesir pada tahun 1962 kepada sebuah keluarga yang telah dihalau atau melarikan diri dari Ashkelon semasa Perang Palestin 1948. Beliau menamatkan pengajiannya di Universiti Islam Gaza di mana beliau menerima ijazah sarjana muda dalam Pengajian Arab.

Kerana mendalangi penculikan dan pembunuhan dua askar Israel dan empat warga Palestin yang dia anggap sebagai rakan usaha sama pada 1989, Sinwar dijatuhi hukuman empat hukuman penjara seumur hidup oleh Israel, di mana dia menjalani hukuman 22 tahun sehingga dibebaskan di kalangan 1,026 yang lain dalam pertukaran tahanan 2011 dengan warga Israel. askar Gilad Shalit.

Sinwar adalah salah seorang pengasas bersama peralatan keselamatan Hamas. Pada tahun 2017, beliau telah dipilih sebagai ketua Hamas, dan mendakwa meneruskan "penentangan yang aman dan popular" terhadap pendudukan Israel pada tahun berikutnya. Dia dipilih semula sebagai ketua Hamas pada 2021, dan tertakluk kepada percubaan pembunuhan oleh Israel pada tahun itu. Sinwar dianggap sebagai dalang di sebalik serangan 2023 pimpinan Hamas ke atas Israel pada 7 Oktober 2023.

Tiada ulasan: