Rabu, 7 Ogos 2024

PERANG BESAR BERMULA?


Ledakan sonik Israel gegar Beirut selepas Hizbullah lancarkan dron

BEIRUT: Pesawat Israel terbang rendah di ibu kota Lubnan, Beirut semalam hingga mencetuskan satu siri ledakan sonik yang menggegarkan tingkap di seluruh bandar beberapa minit sebelum pemimpin Hizbullah memberikan ucapan.

Bunyi kuat menyebabkan penduduk bergegas membuka tingkap untuk mengelakkan kaca daripada pecah, malah ada yang berdiri di balkoni melihat sekilas pesawat terbang.

Bagaimanapun tiada kenyataan dikeluarkan daripada tentera Israel.

Sebelum itu, di pinggir bandar selatan ibu negara, anggota dan penyokong kumpulan Hizbullah Lubnan berkumpul untuk menonton ucapan pemimpin di televisyen selepas seminggu pembunuhan seorang komander kanan kumpulan itu oleh Israel.

Sayyed Hassan Nasrallah berkata ledakan sonik itu bertujuan memprovokasi mereka yang berkumpul bagi memperingati kematian komander Fuad Shukr.

Ia adalah serangan kali kedua Israel di pinggir bandar selatan dalam tempoh 10 bulan permusuhan antara Hizbullah dan tentera Israel yang berlaku selari dengan perang Gaza.

Sebelum itu, Hizbullah turut melancarkan serangan dron di dua tapak tentera berhampiran Acre di utara Israel dan menyerang kenderaan tentera Israel di lokasi lain.

Tentera Israel berkata, beberapa dron musuh dikenal pasti menyeberang dari Lubnan dan satu berjaya dipintas, dengan tujuh orang sudah dipindahkan ke hospital di selatan bandar pesisir pantai Nahariya, seorang kritikal.

Menurut tentera Israel, siasatan awal menunjukkan kecederaan itu disebabkan oleh pemintas yang "terlepas sasaran dan mencederakan beberapa orang awam".

Kebimbangan semakin meningkat bahawa Asia Barat boleh mencetuskan perang besar berikutan ikrar Hizbullah untuk membalas dendam terhadap pembunuhan Shukr dan Iran bertindak balas terhadap pembunuhan ketua kumpulan Hamas di Tehran minggu lalu.

Sumber Hizbullah memberitahu Reuters bahawa "tindak balas terhadap pembunuhan komander Fuad Shukr masih belum tiba."

Semalam, empat pejuang Hizbullah terbunuh dalam serangan ke atas sebuah rumah di bandar Mayfadoun di Lubnan, hampir 30 kilometer di utara sempadan, menurut pegawai perubatan dan sumber keselamatan. - REUTERS

ZIONIS ISRAEL

 BOM BEIRUT

AMIN

AKAN HANCURKAN

KOTA INI

AMIN

LAPANGAN TERBANG

AKAN DI MUSNAH

AMIN

DARI LAUT

TENTERA AMERIKA

AKAN BANTU

ZIONIS ISRAEL

AMIN

SENJATA ISREAL

DATANG DARI

BLACKROCK

AMIN 

DARI MALAYSIA

ANWAR AKAN

BANTU

 BLACKROCK

AMBIL 39

LAPANGAN

 TERBANG

MALAYSIA

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: