Khamis, 5 September 2024

SANUSI MIMPI BASAH



Sanusi yakin Perikatan mampu 

rampas negeri Melayu lain


MENTERI Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor optimis Perikatan Nasional boleh merampas negeri Melayu lain pada pilihan raya umum akan datang kerana sentimen masyarakat sejajar dengan parti dominan Melayu.

Sanusi berkata, kumpulan kelab SG4 sekarang Perlis, Kedah, Terengganu dan Kelantan boleh diperluaskan termasuk Pahang, Perak, Melaka dan Negeri Sembilan.

“Saya nak beritahu semua SG4 boleh diperluaskan menjadi SG8,” katanya kepada wartawan selepas menyerahkan geran tanah kepada peneroka di Felda Belimbang di Kedah.

Sanusi berkata demikian sebagai menjawab komen Ahli Majlis Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi bahawa kelab SG4 itu tidak relevan sekiranya satu atau dua negeri di bawahnya dirampas semula oleh gabungan Barisan Nasional (BN), yang diterajui Umno, pada pilihan raya akan datang.

Mohd Puad menganggap Terengganu, Kedah dan Perlis boleh dirampas semula oleh BN dengan bantuan sekutu kerajaan perpaduan nasionalnya seperti Pakatan Harapan (PH).

Sambil mentertawakan dakwaan Mohd Puad, Sanusi berkata BN tidak mempunyai kerusi DUN di Kedah, Perlis dan Terengganu dengan hanya segelintir di Kelantan, manakala di negeri kelahirannya hanya ada PKR dan DAP, yang memenangi kerusi DUN.

Bagaimana bekas pakatan pemerintah boleh menang? tanya Sanusi.

“Berhenti bimbang tentang perkara yang mustahil. Sebaliknya kitalah yang boleh memenangi lebih banyak negeri.” kata Sanusi.

Sanusi turut tersinggung dengan kritikan bahawa kelab SG4 hanyalah sebuah syarikat RM2 selepas dipersetujui empat negeri itu akan menggabungkan sumber asli dan kewangan negeri masing-masing untuk menjadi blok ekonomi dominan dengan membentuk entiti korporat.

“Yang penting, SG4 ditubuhkan untuk merangsang perniagaan antara empat negeri PN. Kami akan memberi tumpuan kepada usaha sama dan rundingan di kalangan syarikat berkaitan negeri kami sendiri. Tiada isu di sini.”

Setiap negeri akan mempunyai 25% kepentingan dalam syarikat yang dicadangkan supaya hasil dikongsi sama rata.

Terdapat bidang untuk diterokai seperti pendidikan, perlombongan mineral dan komposit serta pertanian.

Sanusi juga memberi jaminan bahawa syarikat itu akan ditadbir mengikut undang-undang Perlembagaan Persekutuan.

Pada Isnin, penasihat kelab itu Dr Mahathir Mohamed, yang juga bekas perdana menteri, mengumumkan pembentukan entiti korporat untuk empat negeri itu untuk meneroka lebih banyak peluang ekonomi bersama.

SG4 ditubuhkan atas alasan empat negeri pembangkang tidak mendapat perhatian secukupnya daripada kerajaan perpaduan nasional, yang diketuai oleh pesaing mereka PH dan BN.– 5 September, 2024.


WOIT

INI MIMPI BASAH

SANUSI & PN

KAH KAH KAH

SOKONGAN HANYA

AKAN DATANG JIKA

PENGUNDI MELIHAT

PN BERANI

MELAWAN

AMIN

PADA MASA INI

SOKONGAN PADA

PAKATAN MAKIN

KENDUR KERANA

TIDAK MELAWAN

AMIN

ANAK MUDA MAHU

LIHAT PARTI YG

BERANI BERSUARA

BERANI MELAWAN

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: