Khamis, 5 September 2024

MALAYSIA ADA DUA DERAJAT HUKUM



Pemandu OKU diserang pengiring polis serah memorandum kepada PMO

PEMANDU orang kurang upaya (OKU) e-hailing Ong Ing Keong yang diserang pengawal pengiring polis Mei lalu menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim berhubung kegagalan mendakwa anggota polis tersebut atas serangan ke atasnya.

Ong ditemani peguam dari Lawyers for Liberty, wakil dari Pertubuhan Advokasi dan Kesejahteraan Pekak Malaysia (Dawn), serta NGO dan aktivis hak asasi manusia.

Kumpulan tersebut berkumpul di luar Pejabat Perdana Menteri (PMO) pada jam 11 pagi untuk menuntut keadilan bagi Ong.

Kumpulan tersebut juga dikatakan menyerahkan salinan video kamera papan pemuka untuk perhatian perdana Menteri.

Pada 26 Mei Ong yang berusia 46 tahun diserang oleh seorang anggota keselamatan yang sedang mengiringi seorang VVIP di luar Hotel St Regis di Kuala Lumpur semasa beliau menunggu untuk mengambil pelanggan di luar lobi hotel.

Ong mendakwa seorang lelaki mengetuk tingkap keretanya dan kemudian memukulnya di muka. Beliau membuat dua laporan di Balai Polis Brickfields dan menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur untuk kecederaan tisu lembut.

Pada 31 Mei Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim meminta polis menyiasat dakwaan serangan tersebut dan bertitah mahu keadilan bagi Ong.

Tunku Ismail juga mengarahkan pasukan pengawal polis untuk bekerjasama dengan siasatan tersebut.

Baginda juga mengecam usaha untuk mengaitkan institusi diraja dalam perkara ini dengan menyatakan adalah tidak wajar untuk menghubungkan tindakan anggota keselamatan luaran dengan dirinya dan institusi diraja.

Ong dipanggil ke Bukit Aman pada 5 Jun untuk membantu dalam siasatan disiplin mengenai insiden tersebut. Kes ini sedang disiasat di bawah Seksyen 323 kerana menyebabkan kecederaan sukarela. Ong disoal siasat selama empat jam ditemani oleh peguam dan seorang jurubahasa.

Pada 14 Jun Razarudin mengumumkan kertas siasatan dihantar ke Pejabat Peguam Negara. – 5 September, 2024.

JELAS MAKIN

JELAS MALAYSIA

ADA DUA DERAJAT

UNDANG UNDANG

AMIN

SATU UNTUK

PAPA KEDANA

SATU LAGI 

UNTUK KAYA

BERGAYA

AMIN

KHALAS

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Satu untuk papa kedana satu untuk anak papa