Rabu, 19 April 2023

LEMBAGA KEHAKIMAN ROSAK OLEH PENCURI


Tak boleh bincang kes Nazlan di Parlimen, kata majlis peguam

PERKARA berkaitan tingkah laku hakim tidak sepatutnya dibincangkan di Parlimen, kata presiden Majlis Peguam Malaysia Karen Cheah hari ini.

Bercakap mengenai siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan penemuan terhadap Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali, yang mana butirannya didedahkan di Parlimen, Karen berkata ia sudah melanggar Perkara 127 Perlembagaan Persekutuan.

“Seseorang sepatutnya menghalang mana-mana ahli Parlimen daripada membangkitkannya di Parlimen.

“Speaker Dewan Rakyat boleh menghalangnya dengan merujuk kepada Peraturan Mesyuarat atau sebenarnya mana-mana ahli Parlimen dalam Parlimen sebenarnya boleh membangkitkan perkara itu.

“Perkara 127 Perlembagaan Persekutuan amat jelas. Anda tidak mahu kelakuan hakim dicemari di Parlimen kerana ia sangat mudah disalahgunakan,” kata Karen selepas mengadakan forum awam bertajuk SPRM, bekas Perdana Menteri dan kebebasan badan kehakiman.

Perkara 127 menyekat perbincangan Parlimen mengenai kelakuan hakim. Perbincangan hanya boleh dilaksanakan melalui usul substantif yang mana notis diberikan oleh tidak kurang daripada satu perempat ahli. Dewan Undangan Negeri dilarang membincangkan tindakan badan kehakiman.

Menteri undang-undang dan reformasi institusi Azalina Othman Said sebelum ini memberikan jawapan lisan di Dewan Rakyat pada 23 Februari lalu mengenai kebocoran siasatan SPRM terhadap kes hakim Mahkamah Rayuan Mohd Nazlan dan hasil siasatan.

Azalina menjelaskan SPRM dalam surat bertarikh 21 Februari berkata pihaknya menyerahkan laporan mengenai Nazlan kepada ketua hakim negara berhubung pelanggaran Kod Etika Hakim 2009.

Sementara itu, dalam surat bertarikh 20 Mac, Azalina mengesahkan peguam Najib Razak daripada Tetuan Shafee & Co bahawa SPRM dalam siasatan mereka terhadap Nazlan membuat kesimpulan mereka telah melanggar Kod Etika Hakim ketika mempengerusikan pertuduhan rasuah Najib membabitkan kes SRC International.

Nazlan, yang ketika itu menjadi hakim Mahkamah Tinggi, mensabitkan dan menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta kepada Najib kerana menyalahgunakan RM42 juta dana SRC International dan sejak itu dinaikkan ke Mahkamah Rayuan.

Mengenai perkara itu, Karen menegaskan isu konflik dan Kod Etika Hakim 2009 jelas bukan masalah SPRM.

“SPRM hanya diberi kuasa untuk menyiasat atau membuat penemuan mengenai perkara yang berada dalam bidangnya,” katanya.

“Ini secara amnya adalah perkara berkaitan rasuah, salah guna kuasa dan kedudukan dan kesalahan lain yang difikirkan dan dinyatakan di bawah Akta SPRM.

“Konflik dan Kod Etika Hakim 2009 bukanlah perkara yang Akta itu ditubuhkan atau bertujuan untuk dikawal selia,” tambahnya.

Karen juga berkata, penggubal undang-undang tidak seharusnya menimbulkan persoalan mengenai kelakuan hakim di kedua-dua Dewan Parlimen.

Sebelum berkhidmat sebagai pegawai kehakiman, Nazlan pernah menjadi peguam am Maybank, yang dipertikaikan peguam Najib kerana menimbulkan konflik kepentingan.

Karen juga berkata penggubal undang-undang harus bercakap mengenai kepentingan mempunyai badan kehakiman yang bebas di negara ini.

“Tidak kira dari spektrum parti politik mana seseorang itu berasal, jika anda seorang ahli Parlimen, anda harus bercakap demi kepentingan apa yang penting untuk negara dan rakyat.

“Sudah tentu, mereka semua percaya kepada badan kehakiman yang bebas dan mereka semua mahukannya,” katanya. – 19 April, 2023.


KERANA PENCURI

BERNAMA NAJIB

ROSAK LEMBAGA

KEHAKIMAN 

NEGARA

AMIN

PUKEE MAK

PUNYA MALAON

AMIN

KHALAS

Tiada ulasan: