Rabu, 23 Ogos 2023

HUTAN SIMPAN JANGAN DI REMBAT



RimbaWatch mahu Sirim disiasat berhubung isu kelulusan kayu

RIMBAWATCH (RW) menggesa pihak berkuasa menyiasat badan pensijilan berkaitan kerajaan Sirim QAS International Sdn Bhd (Sirim) mengenai pensijilan mereka yang membenarkan kayu diekstrak di seluruh Malaysia.

Badan pemantau alam sekitar yang menyatakan masalah dibangkitkan oleh kumpulan masyarakat sivil lain mengenai audit Sirim di Sarawak menggesa Majlis Pensijilan Kayu Malaysia (MTCC) dan badan akreditasi kebangsaan Jabatan Standard Malaysia untuk menjalankan siasatan ke atas audit Sirim terhadap pengurusan hutan.

RW berkata penyiasatan itu harus diulang 10 tahun untuk mengkaji banyak huraian kes konflik yang didokumenkan oleh kumpulan masyarakat sivil dan peguam komuniti sejak 10-15 tahun lalu.

Menurut mereka ia bagi memastikan setiap kes diselesaikan mengikut piawaian dan garis panduan (Kriteria dan Petunjuk Pengurusan Hutan Lestari Malaysia) MC&I/SFM.

“Kami juga menyeru (Program untuk Pengesahan Pensijilan Hutan) PEFC untuk mengisytiharkan moratorium ke atas pengesahan mereka terhadap MTCS dan untuk kerajaan pengguna tertinggi seperti Jepun, Belanda dan UK untuk terus menghentikan pengimportan kayu MTCS sehingga semua isu yang dikenal pasti boleh diperbetulkan,” katanya dalam satu kenyataan.

RW berkata ini adalah sebahagian daripada usahanya untuk mengatasi gelombang kes ‘greenwashing’ yang semakin meningkat dan memulakan siasatan terhadap Majlis Pensijilan Kayu Malaysia dan Skim Pensijilannya (MTCC dan MTCS).

Mereka berkata siasatan mereka di Perak mengenal pasti kelemahan ketara dengan audit Sirim terhadap unit pengurusan hutan negeri (FMU) yang menjelaskan ketidakberkesanan dan ketidakupayaan sistem MTCS dan PEFC semasa dan kebenaran akreditasi Jabatan Standard Malaysia yang boleh dipercayai menyokong tuntutan “pengurusan hutan lestari.” – 23 Ogos 2023.

NGO INI

TARZAN KITA

BEKERJA UNTUK

MEMASTIKAN

HUTAN KITA 

SELAMAT

AMIN

BILA HUTAN

SELAMAT BANJIR

DILAMBATKAN

AMIN

HUTAN BERI 

KITA OXIGEN

UNTUK BERNAFAS

KHALAS

Tiada ulasan: