Selasa, 21 Februari 2023

GEMPA BUMI DATNG LAGI



Gempa bumi terbaharu di Turkiye, 3 terbunuh, 213 lagi cedera


SEKURANG-kurangnya tiga orang terbunuh dan 213 lagi dirawat di hospital selepas dua gempa bumi terbaharu menggegarkan selatan Turkiye pada malam Isnin, kata Menteri Dalam Negerinya Suleyman Soylu.

Pasukan penyelamat kini berada di tiga lokasi bagi menyelamatkan enam mangsa yang terperangkap kata Soylu kepada pemberita di Hatay, lapor Xinhua.

Gempa bumi berukuran 6.4 dan 5.8 skala Richter itu berlaku hanya dua minggu selepas dua gempa kuat menggegarkan wilayah yang sama yang mengorbankan lebih 41,000 orang.

Gempa bumi pertama melanda daerah Defne di wilayah Hatay pada kira-kira 8.40 malam waktu tempatan (1704 GMT) dan gempa kedua berlaku tiga minit kemudian dengan pusat gempa di daerah Samandag di Hatay, menurut Pihak Pengurusan Bencana dan Kecemasan (AFAD).

Datuk Bandar wilayah Hatay Lutfi Savas memberitahu penyiar tempatan gempa bumi terbaharu meruntuhkan beberapa bangunan dan beberapa orang terperangkap di bawah runtuhan.

“Cuaca sejuk. Ada penduduk pulang ke rumah mereka yang masih kukuh. Ada yang balik ke rumah untuk mengambil barangan mereka,” kata Savas.

Gegaran itu turut dirasai di Syria, Jordan, Israel, Lubnan dan Mesir, lapor media tempatan.

Pada Isnin AFAD berkata lebih 6,000 gegaran susulan direkodkan sejak 6 Febuari.

Gempa bumi terbaharu melanda Hatay beberapa jam selepas Presiden Recep Tayyip Erdogan melawat wilayah itu.

Erdogan yang meninjau misi mencari dan menyelamat di wilayah selatan Hatay dan Kahramanmaras berikrar akan memulihkan kembali wilayah berkenaan.

Kerajaan akan memulakan pembinaan 45,067 rumah di Kahramanmaras pada Mac dengan matlamat membina 200,000 rumah secara keseluruhan di 10 wilayah pada bulan yang sama. – Bernama, 21 Februari, 2023.



NAMPAKNYA

GEMPA TERUS

MELANGGAR

TURKI & SYRIA

AMIN

Tiada ulasan: