Ahad, 12 Mac 2023

PAK LEBAI ANTI ORANG BETINO


Lebih 100 orang ditahan kes keracunan pelajar sekolah Iran

KEMENTERIAN Dalam Negeri Iran pada Sabtu umum lebih 100 orang ditahan di 11 wilayah berhubung insiden keracunan membabitkan pelajar sekolah baru-baru ini.

Menurut kenyataan kementerian yang disiarkan di laman sesawangnya, beberapa tahanan dikatakan menggunakan bahan beracun sebagai perbuatan “nakal” untuk ponteng dan pihak berkuasa telah memberi amaran kepada mereka, lapor Xinhua. 

Menurut kenyataan itu beberapa lagi tahanan lain pula didapati cuba menimbulkan ketakutan dan kebimbangan dalam kalangan orang ramai dan pelajar.

Pihak berkuasa sedang menjalankan siasatan lanjut untuk mengenal pasti sama ada mereka mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas.


Lebih 700 pelajar di lebih 30 sekolah di seluruh Iran menjadi mangsa kes keracunan misteri sejak 30 Nov 2022 selepas kes pertama dilaporkan di wilayah Qom.

Pemimpin Tertinggi Iran Ali Khamenei pada Isnin menggesa penguatkuasa undang-undang untuk menahan dalang di sebalik insiden itu dan berikrar untuk memberikan hukuman maksimum kepada pelaku.

Kementerian Dalam Negeri dalam satu kenyataan pada Selasa memaklumkan bahawa hasil siasatan mendapati penggunaan “bahan perangsang” tertentu dalam kalangan pelajar membawa kepada gejala keracunan di beberapa sekolah sejak beberapa minggu lalu. – Bernama, 12 Mac 2023.

PAK LEBAI

LARANG 

PEREMPUAAN

BELAJAR

AMIN

KALAU BELAJAR

JADI PANDAI

TAK MAHU TERUS

BUKA KANGKANG

PADA PAK LEBAI

KAH KAH KAH

KHALAS

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sejak awal tamadun manusia, agama menjadi agenda untuk kuasa, duit, propaganda dan segala keperluan mereka, agama sepatutnya menjadi instrumen bawa kebaikan tetapi lihat sejarah England lawan Scotland Ireland semua dihalalkan bunuh rompak cukai rogol bakar kanak kanak sekalipun dihalalkan atas nama Baginda King GOD, ini tidak berubah sangat sampai sekarang, sama lah di mana sampai sekarang masih gunakan agenda agama untuk porak peranda, rompak curi khianat tikam belakang bertopeng agama, kah kah kah jangan jadi alat begini sudah, fikir guna logik guna akal guna hati amin, buat kebaikan jangan jahat kepada sesama manusia, semua ada ikut sendiri warna kulit agama bangsa apa pun sekali jangan hilang kemanusiaan kerana nilai hilang tak ada apa nak dibawa ke akhirat amin selaku kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

sejak zaman nabi2 terdahulu, keputusan adalah berdasarkan patriach kelelakian. lu tak caya, lu tgk saudi dimana terdapat mekah dan madinah, perempuan dilarang dlm banyak perkara.tidak bole berkerja, tidak bole memandu walaupun nak hantar suami yg tenat ke hospital.malah di negeri darul iman, exco wanita pun patriach belalai lelaki..apatah lagi nik amar kata muslimat tak perlu bertanding pun xpe, kalo jd stok2 bini lebai pun dikira jihad..sejak zaman dulu hingga hari ni dimana quran dikatakan sudah lengkap, wanita tetap mjd bahan patriach. lu tgk epf, epf meyukarkan pengeluaran kpd waris atas alasan faraid. duit simpanan tua, simpan terdesak tp turun kat faraid yg byk masalahnya..sepatutnya YB2 membawa usul memudahkan pengeluaran kpd waris penama sebagai satu pilihan.dlm bab duit ni, sesapa pun bole buta hati contohnya haji hadi dan rm90juta, kes jana wibawa, kes 1mdb.kalo anwar bole buat usul bank dan epf, gua mohon anwar kajian semula pengeluaran epf kpd penama pewaris sbg satu pilihan. bukannya wang epf kita disalurkan terus kpd amanah raya. lu tau berapa wang yg tidak dituntut oleh amanah raya? nak tuntut tapi disusahkan dgn birokrasi atas nama faraid..sial betul