Khamis, 20 April 2023

ADA JENIS KOBID BARU


6 varian Arcturus Covid-19 dikesan di Sarawak


VARIAN coronavirus baharu dipanggil Arcturus atau XBB1.16 Covid-19 dikesan di Sarawak dengan enam kes setakat ini, kata pengarah Institut Kesihatan dan Perubatan Komuniti (IHCM) Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) David Perera hari ini . 

Dalam laporan pengawasan terbarunya kepada pengerusi jawatankuasa pengurusan bencana negeri, Timbalan Perdana Menteri Douglas Uggah, Perera berkata Arcturus bertanggungjawab terhadap peningkatan dramatik dalam kes di India. 

IHCM bertanggungjawab menjejaki varian SARS-CoV-2 di Sarawak.

Dilaporkan kesan buruk varian Arcturus baharu ini adalah yang paling teruk setakat ini dan dilihat lebih menyasarkan kanak-kanak. 

“Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengkategorikan varian Arcturus sebagai varian di bawah pemantauan kerana potensinya untuk meningkatkan infektiviti dan patogenik,” kata Perera dalam laporannya. 

Beliau berkata kini varian Arcturus dikesan di negeri ini dan orang ramai dinasihatkan supaya berwaspada dengan peningkatan risiko peningkatan kadar jangkitan.

Ditambah dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri yang tinggal hanya beberapa hari lagi, Perera berkata rakyat Sarawak mesti mengambil langkah berjaga-jaga yang diperlukan untuk mengelakkan jangkitan dan mencegah penularan kepada individu yang terdedah.

Mengenai varian XBB1.11.1 yang kebanyakannya ditemui di Asia Tenggara, Perera berkata terdapat 12 kes varian itu dikesan setakat ini. 

Omicron VOC (Varian Keprihatinan) kekal sebagai varian yang dominan di negeri ini, kata Perera. 

Daripada 33 sampel yang dijujukan antara 20 Februari hingga 13 April, majoriti adalah varian Omicron dengan beberapa sub-varian XBB.1 yang berbeza. 

Sampel ini didapati kebanyakannya di Kuching manakala Serian menyumbang satu dan Sibu menyumbang dua. – 20 April, 2023.

BERHATI  HATI

BERJAGA JAGA

BERWASPADA

KHALAS

Tiada ulasan: