Ahad, 1 November 2015

AWAN HITAM SEDANG BERKUMPUL




SELAMAT 

DATANG

HUjAN






----------

2 ulasan:

Mat Labu berkata...

Kita tgh susah hati bro. Hutan sudah banyak kena tebang tok lebai. Hujan pulak sedang berkumpul. Misti bah besar jadi lagi. Cilaka punya tok lebai curi duit balak beli rover ranjer...jual balak beli banglo

panglimo potaseh berkata...

Sepanjang tahun kita berperang dengan alam .. kali ini awan itam sedang berkumpul dan bergerak dari timur laut .. kita tahu angin ini membawa hujan yang banyak.

Orang cina sangat pantang berhadapan dengan angin dari timur laut tempat duduknya negara Mongol. Maka itu dari dulu lagi mereka dah bersiap siaga untuk membelakangi angin tersebut.

Apa pula persiapan kita, terutama Awang dan Mek pantai timur untuk berhadapan dengan awan itam ini .. berdoa .. nampaknya peristiwa tahun lalu tak banyak beri pelajaran .. balak di Ulu Kelantan masih rancak berterusan, malah merebak dan menerobos pula ke rizab utan Taman Negara .. warna sungai masih berwarna kuning ketahikan ..

tapi membalak ini bukan kerja Awang dan Mek tadi .. kesian mereka .. toke cina yang kaya mereka yang kena bala .. aniwei gutlak .. selamat berdoa supaya dapat dielakan daripada bencana .. aimiin.