Jumaat, 29 November 2013




MENAPAK MENCARI JEJAK LAMA

london kota  yang aku telah jatuh cinta 20 tahun dahulu
kota ini telah aku hayati ketika aku membesar
ketika hati muda mendewasa

20 tahun kemudia  aku datang lagi
satu ironi
aku datang mencari aishah
bagaimana aku masuk dalam babak ini?

aku akan menyediakan tulisan tulisa 
tentang perjalanan memcari aishah
aku telah merakam kan semuanya
semenjak panggilan talipon tahun 1991
aduh ! bagitu lama dahulu

PETANG KELMARIN
bila semuanya kelihatan tenang dan berjaya
akau menapak dari hotel ke victoria stesen
aku beli tikt zone 1
kalau20 tahun dahulu hanya untuk zone 1,2,3 hanya £2.50 pence
kini hanya untuk zone 1 hanranya 7.50 

aku turun dijalan oxford 
pusat membeli belah
sibuk sibuk sibuk
ramai ramai
jam telah melintasi 4 petang
aku menuju ke raiding house street
sekolah lama aku dibelakang oxford street

telah ada pintu berkawal dan pak gard
lelaki hitam gemok - bila aku ambil gambar dia marah
tapi aku lagi gagal
fakulti aku kini jadi fakulti undang undang
filem dan dah pindah

sedih juga rasa hati
tempat bermain lagi dikena.ag
inikan pula tempat kencing  di tembok

MENGHALA KE SOHO
kini soho tidak lucah lagi
kedai intai intai burit telah tak ada
dulu sekali intai harga 50 pence
kedain ini untuk warga dunia ketiga yang
ingin melihat bulu ari berwarna perang

cafe cafe cafe

kedai kueh valerie valerie masih ada
desaru tempat kau bekerja sebagai pelayan
dah  jadi restoran yuppie
cafe cafe dan restoran setiap lorong

les miserable - masih dimaian kan tapi telah pindah panggung
pejabat maklumat china juga dah jadi restoran

KE 152 SHAFBURY AVENUE
ini restoran garuda
ini restoran jakarta
7 tahun aku kerja disni
ada lagi tapai dah jadi BALI BALI
tak tahu apa jadi dengan keluarga pak brahim
pemilik restoran ini

aku tak masuk
melinta  dua kali

aku merasa sedih

KE  LECEISTER SQUARE
haha haha
dimana mana yang aku dengar
bukan bahasa inggeris
baha eropah timur
kini kota london telah diampohi
oleh warga bulgaria poland  dan dan dan
malah semua pekerja aku di hotel ini
datang daru daerah itu

KE CHINA TOWN
hahah
restoran wong kee masih ada
itik panggang dan nasi kini £6
aku samopai dulu harganya £1.60
aku tingglkan harganya £2.50
kini dah naik

NOTA
dibelakang aroma roti bakar
jam 7.44 pagi
aku bangun awal - tak dpt tidoo
badan masih lagi badan brickfield
tidoo awal - terbangun jam 1 pagi terua tak tidooo

akan disambung..


-------------

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hisham,
Wong Kei sudah naik sampai 6 pound la. Saya ingat 15 tahun lalu, wong kei hanya 2.50 pounds. Ni mamyak mendadak

finnish sisu berkata...

mana dia gambaq, tunjuk gambaq la Isham...

Tanpa Nama berkata...

Terasa macam gua pulak yang merewang di kota London

Tanpa Nama berkata...

nak murah2, lu pegi duduk di afrika sana.. ini mmg teguran ikhlas ibrahim ali kalo dia baca..kahkahkah

pegi tinggal kat tsumkwe, jadi ketua kampung kat sana.. tak payah pakai duit.. kat sana, duit tak laku..n!xau balik mampuih, sumer duit dia buang gitu saja.. buat penat jer berlakon kehulu kehilir bertahun2...mmg dia pikir sama dlm god must be crazy gitu..duit kerja penat2, dapat kertas saja.. last sekali, dia mintak nak kambing banyak2, nak bela sebelum dia mampuih..kahkahkah..

Tanpa Nama berkata...

melihat bulu ari berwarna perang....hahahaha

Tanpa Nama berkata...

untung la ko bro...masa belajar dulu ko tak pinjam ptptn. Kalu tak, tak merasa la ko gi london lagi sbb kena black list.

Tanpa Nama berkata...

Hisham,
Hahaha! Saya belajar di Guildford. Setahu saya, kawan2 saya yang beragama islam kenna pergi ke Woking untuk dapat makanan halal. Tiap2 minggu, saya naik keretapi ke London. Return ticket tambah Tube bagi keenam baru 10 pounds. setengah perjalanan dari guildford. Ada pergi kah Purley way untuk dapat makanan asia yang lagi murah.
Wong Kei dulu yang termurah sekali. Hanya 2.5 pound. Tapi layanan buruk. Saya pergi restaurant lain. Bayar 3.5 pound. Dapat satu periuk teh cina percuma. Of course, Malaysia Hall punya nasi lemak termurah sekali. Masa Tony Blair baru jadi PM, hanya 1 pound. Tak tahu masih 1 pound kah?
Malaysia Hall sana dekat kah Hyde Park. Tube Station tu Marble Arch (Central line) Kan? Ada dapat barang kulit lembu second hand di camden town kah?

Tanpa Nama berkata...

macam mana ni tengah baca repot siti aishah tiba-tiba wong kei muncul pulak...aduh!! selamat pulang ke b'field