Khamis, 17 Julai 2014

SELAMAT BERBUKA




SELAMAT 

BERBUKA


aku dah lupa 
entah ari ke berapa
dah tak kira lagi

lalu 
teringat zaman kanak kanak
menunggu raya sampai
menunggu hari beralih
menunggu malam jadi siang
menunggu bedok  berbunyi
cukup lambat

detik masa
dizaman kanak kanak
amat lambat
sama lambatnya
macam aku 
dalam dewan perpereksaan
yang tak tahu 
apa nak dijawab

PETANG INI
panas berbahang berjerebu
suhu dunia semakin panas
kota london diserang matahari
jumaat esok hingga 32 celsius
setahap dengan kuala lumpur

sayangnya
masih ada lagi yang tidak percaya
masih ada lagi yang tidak yakin
bahawa
suhu dunia sedang mencanak naik

Add caption
PETANG KELMARIN
berbuka di pejabat dap
makanan biasa biasa biasa saja
tapi ada 
lim guan eng

dia bercerita tentang
tukang masak tempatan
aku sokong bukan
kerana dia orang pakatan
tapi
kerna aku tahu hal makanan
aku tahu rasa tempatan

kalau aku ke bangla
aku nak makan masakan bangla
bukan nak makan masakan minah slaeh
kalau aku ke brussels
aku nak makan
yuangh dimasak oleh
mat wallon
bukan oleh mat bangla

apa pagi cerita lim guang eng
pasti ada
kah kah kah
bukan sekarang boleh
ditulis
kah kah kah
PETANG INI
nak berbuka di jalan alor
sarang masakan cina
bukan terbaik
tapi terokay


SELAMAT

BERBUKA




-----------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Skrg dah standard dah TT suhu London 32c.. meh kita tunggu bulan 8 nanti.. gua jangka..cecah 37-40c mcm biasa.. sejak 1995 mmg cuaca bulan Ogos paling panas...xtau ada lagi panas drpd ni..pernah dgr cecah 40c++..Jgn lagi panas sbb lps raya ni time gua dah set nak kesana 2 bulan..

Mesia pun kalah dah mcm ni..mungkin sama dgn Chuping Perlis.. mmg panas giler gua kayuh beskal kat sini.. berpinar bijik mata...benti kayuh pun..lagi mcm nak pengsan..apa buat sumer dah xbetul..itu penangan suhu Chuping..gua dah kena..

Tanpa Nama berkata...

pertama sekali budaya warga asing yang dibawa ke mari...
kebersihan tahap bangla...
sampai tandas awam semua bangla kontrol...
vera kincin bayar dulu...
kah kah kah
kita agungkan tenaga kerja asing...
org msia sendiri tidak diberi ruang dan peluang...
misi utama keuntungan..
dasar kapitalis sekarang...
untung dulu yang lain kemudian kemudian
kah kah kah

taukeh taukeh msia semua cukup pandai
org msia bayar gaji rm 30 sehari
dengan.kos sara hidup mana nak cukup...
alasan.pakat dgn menteri
bawa masuk.beribu ribu pekerja asing...
msia cukup unik
kalau taukeh minta semua jadi
kalau rakyat bantah tidak.jadi apa apa
inilah polisi rakyat diutamakan
yang munke semua dapat free
pasal tu tak.buka mulut
peduli apa dengan kesusahan rakyat
bagi.jib bonus rm 500 cukup tak ?
boleh beli.kasut sampai 10 pasang ?
selipar pun dah beratus...
beli dari china mungkin rm 5 sepasang
kah kah kah

nak sedarkan rakyat
sungguh susah
apa kesusahan yang dilalui
org kerja pak guard minah kilang
minta hutang bank pun tak bagi
kalau deepak minta
beratus juta bagi
pasal dia bumiputera kelas 1
kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

TT, madey kutty sokong wan azizah jadi MB. adakah ini langkah yg salah? musuh sokong tu bukan tanda buat kerja salah ke? komen sikit.

ps: apa2pun aku tetap tak sokong azmin. kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Tukar Tiub penganut fahaman komunis tegar..