Khamis, 8 Januari 2015

HARI INI KITA SEMUA CHARLIE





 HARI INI
kita semua adalah charlie
bersetiakawan dengan para
kartonis yang mati dibunuh


FACE BOOK
Jika anda berkata dalam hati atau mengatakannya secara terbuka yang 'memang patutlah depa kena bunuh sebab diaorang menghina Islam', maka anda tidaklah lebih baik dari terrorist2 itu.
Di Malaysia ini mungkin majoritinya tidaklah terrorist secara fizikal, tetapi usah terkejut jika terrorist secara emosi atau simpatisan terorist itu mungkin agak ramai juga.
Dalam isu ini, pastinya kita tidak suka orang menghina agama mana-mana pun, bukan Islam saja.
 Tetapi membunuh dan keganasan bukanlah cara menghadapi penghinaan itu. Kalau tak suka, buatlah katun lain atau cara media lain untuk handle isu ini dengan lebih matang dan berhemah. Tidaklah Islam menjadi semakin dimuliakan atau dicintai dengan pembunuhan ini.

Idea dilawan dengan idea, bukan dengan keganasan fizikal. Idea jauh lebih powerful dari kekuatan fizikal dan idea punya nyawanya sendiri yang tidak boleh dibunuh secara fizikal.
Apakah membunuh sajalah yang orang Islam tahu dalam menghadapi konflik? Sangatlah memalukan bagi Islam jika ia dilihat seperti anak kecil yang belum pandai mengartikulasikan ketidakpuasan hatinya - yang jika tidak suka sesuatu, yang dia tahu hanyalah tunjuk tantrum.
Saya dan anda juga harus mengecam pembunuhan ini.






-------------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kau sorang saja tt jadi charlie chikedees. kami tak mau sokong charlie chikedees.itulah lain kali kalu bebas bersuara pun janganlah sampai nak hina orang lain.sendiri buat sendiri tanggung.kah...kah...kah...

Tanpa Nama berkata...

Idea lawan idea....charlie hebdo keluarkan idea bangang...tak kan idea bangang pun nak sokong? Apa TT dah jadi bangang ke?
kalau tak setuju dengan Nabi Muhammad...bagi le hujah-hujah atheis ke...komunis ke...bagi le idea rasional bukan bangang....
Akhirnya idea bangang dibaham kelakuan yang juga bangang...Bangang sama bangang...
Dua-dua tidak patut disokong...

Tanpa Nama berkata...

Tt kau pun byk hina islam ... nnti dtg yg prancis tu bntai kau pulak... baru padan muka kamu lahanat!!

Tanpa Nama berkata...

Charlie Hebdo is a prime exponent. Its decision to mock the Prophet Muhammad is entirely consistent with its historic raison d'etre, our correspondent says.