Isnin, 5 Januari 2015

SIAPA REMBAT BALAK






APA KAH 
INI JUGA TANDA
jangan rembat balak
dan
tutup dengan kesah hudud

    Kelantan: Banjir bukan akibat pembalakan
    4:51PM Jan 4, 2015
    Kerajaan Kelantan menafikan banjir besar yang berlaku di negeri ini adalah berpunca daripada kegiatan pembalakan yang tidak terkawal di Hulu Kelantan.

    Menteri Besar Ahmad Yakob berkata sebaliknya ia disebabkan hujan lebat yang berterusan di Gua Musang pada 21 hingga 23 Dis lalu.

    "Saya dengan tegas menyangkal tuduhan ini kerana kerja-kerja pembalakan telah dibekukan di Tanah Tinggi Lojing sejak tahun 2006 lagi.

    "Apa yang berlaku hujan lebat selama tiga hari itu telah mencatatkan taburan hujan yang tertinggi iaitu 1,295mm yang bersamaan bagi taburan hujan selama 64 hari," katanya dalam satu kenyataan kepada media di sini, hari ini.

    Ahmad berkata tuduhan itu disifatkan sebagai ujian yang begitu berat kepada kerajaan dan rakyat negeri ini.

    "Ini adalah kekuasaan Allah Taala yang telah menurunkan hujan pada kadar yang amat banyak dalam jangka waktu yang amat singkat.

    "Saya dengan ini menyeru seluruh rakyat negeri ini agar menginsafi isyarat daripada Allah ini," katanya.

    Beliau berkata dalam fasa banjir ini semua pihak perlu membantu untuk memulihkan semula kawasan-kawasan yang musnah dan menolong mangsa banjir yang kehilangan rumah dan keperluan asas mereka.

KAH KAH KAH

bukan bukan bukan
bukan balak

woit
sila tanya
malaon ini
balak siapa
yang hanyut
kah kah kah

JANGAN KELENTONG




---------

3 ulasan:

Jawe berkata...

Apa nak pelik, hujan membawa bah dikatakan nikmat dan rahmat bukan bala' dan ujian Allah. Inilah gunanya ilmu sunnatullah, kalo ko tebang pokok, mcmne hutan nak jadi tempat tadahan hujan, paham? Air dilepaskan dah tak boleh disimpan sebab hutan belantara dah digondolkan. Ilmu agama penting, ilmu dunia pun penting jugak, tak tau tanya, tak paham jugak, senyap bagi org lain komen. Jangan nampakkan kejahilan kita, sama - sama terima teguranlah. Meme jenayah kopiah putih betullah.

Tanpa Nama berkata...

Oi MB Kelante, orang boleh buat hujan lah. Cloud seeding pernah dengar ke? Bukan Tuhan buat hujuan!

Tanpa Nama berkata...

Woit tt...memang la banjir tu bukan disebabkan pembalakan..tapi balak2 tua yang bangang nak mampus sapu bersih hutan balak sampai banjir pn jadi banjir BALA....