Ahad, 5 April 2015

MELETUP TERHEMPAS





AL- FATIHAH
enam  terbunuh
helikopter meletup terhempas


Roslan Harun, 54, seorang pengawal keselamatan yang bertugas menjaga stor berhampiran tempat kejadian, berkata kejadian itu berlaku ketika hujan lebat.
"Meletup terus, berkecai di udara, tak jauh dari tanah, kipas dan ekor helikopter terpelanting ke merata tempat," katanya kepada Bernama ketika ditemui di tempat kejadian.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/jamaluddin-jarjis-5-lagi-terbunuh-dalam-nahas-helikopter#sthash.WbeW2Cnr.dpuf




-------------------

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Adakah helikopter itu dipasang dgn transponder dan kotak hitam? Apakah minuman yg dihidangkan kpd pilot semasa majlis kenduri itu? Dan ini pula soalan terakhir: Adakah DNA Anwar ditemui pd bangkai helikopter tersebut? Kalau ada, memang sah ia adalah salah Anwar Ibrahim.

Tanpa Nama berkata...

Cakap betul2 la bro, meletup ke terhempas? Jgn jadi MH370..........jab jatuh jab tidak.......gwa mau panggil raja bomah dah kasi statement! Current gov. Betul2 suwey! Start dari sulu sampai sekarang sudah berapa ratus terkorban! Betul kata exPM, sirul pun jadi body guard dia tapi tak bunuh sesiapa pun!

Tanpa Nama berkata...

Ini musim Cina sembahyang hantu

Kalau meletup di udara kira confirm Roh Roh terus di bawa ke langit tak pakai permit immigresen dah

Orang kaya kaya mati mesti ada gaya orang kaya

Bila PRK Rompin ????

Tanpa Nama berkata...

Takziah.

Sabo? Deathly turn of event?

Tanpa Nama berkata...

Tun Fuad Stephens, Ketua Menteri Sabah yang terkorban dalam nahas udara 7 Jun 1976.

Nahas itu menggemparkan Malaysia dan dunia. Ketua Menteri Sabah, Tun Mohd Fuad Stephens dan 10 yang lain termasuk menteri kabinet, terkorban apabila pesawat Nomad milik Sabah Air, terhempas kira kira 2 kilometer dari landasan Lapangan Terbang Kota Kinabalu.

Kejadian berlaku ketika pesawat hendak mendarat di Kota Kinabalu dari Labuan.

Saksi mendengar dentuman di udara sebelum kapal terbang itu terhempas di perairan cetek Sembulan, hanya beberapa meter dari perumahan atas air, mengorbankan pemimpin agung Sabah, Tun Fuad Stephens, menteri kabinetnya Datuk Peter Mojuntin, Datuk Salleh Sulong dan 8 yang lain.

Mereka yang terkorban dalam tragedi sedih 6 Jun 1976 di Kota Kinabalu.

1. Ketua Menteri Sabah, Allahyarham Tun Mohd Fuad Stephens
2. Menteri Kerajaan Tempatan Sabah, Datuk Peter Mojuntin
3. Menteri Perhubungan dan Kerjaraya Sabah, Datuk Chong Tahin Vun
4. Menteri Kewangan Sabah, Datuk Salleh Sulong
5. Pembantu Menteri kepada Timbalan Ketua Menteri, Darius Binion
6. Setiausaha Tetap Kementerian Kewangan, Wahid Andu
7. Pengarah Unit Perancang Ekonomi Negeri, Syed Hussein Wafa
8. Setiausaha Sulit kepada Tengku Razaleigh Hamzah, Ishak Atan
9. Pengawal peribadi kepada Tun Fuad, Kopral Mohd Said
10. Juruterbang, Gandhi J Nathan
11. Anak kepada Tun Fuad Stephens, Johari

Helikopter terhempas

Tan sri yahya meninggal dunia pada 8 Mac 1997 setelah terlibat dalam kemalangan helikopter peribadi yang dinaiki bersama isterinya Rohana Othman yang meletup dan terhempas di Kampung Jeransang , Sungai Tamar, Kuala Lipis , Pahang. Ketika itu mereka dalam perjalanan pulang ke Kuala Terengganu, menziarahi ibu Mandak Omar di Marang.

Helicopter jenis Agusta A109E pada ketinggian 2,900m terhempas ke dalam kebun berhampiran dengan rumah-rumah di Kampung Atong, Jerangsang kira-kira 40 km dari Kuala Lipis. Juru terbang Major (B) Azlizan Abdul Manas (32 tahun) dari Batu Pahat, Johor turut terbunuh. Helikopter tersebut milik syarikat Gadek Aviation Helicopter Sdn Bhd, salah sebuah anak syarikat DRB-HICOM.Enjinnya berhadapan dengan masalah selepas 30 minit penerbangan dari Helipad Segambut,Kuala Lumpur.[2]

Jenazah Yahaya Ahmad (51 tahun) dan Rohana Othman (49 tahun) dibawa pulang ke Terengganu pada 4 Mac 1997 dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam di Marang. Dua anak mereka yang belajar di UK segera pulang ke rumah di Kelana Jaya.



Tanpa Nama berkata...

Tidak. Sekarang Cheng Beng. Orang Cina menghormati orang-orang tua yang meninggal dunia ini. Itu patut dibuat.

Yang dimaksudkan ialah bulan 7 dalam calender Cina, lebih kurang August.

zaki berkata...

Tanda-tanda akhir kita akan mendapat perdana menteri baru bulan.jun 2015