Isnin, 11 Januari 2016

KUTU BAH MENIPU







KUTUBAH MENIPU APA MACAM
khutbah adalah rukun jumat. tak ada khutbah tak ada jumat. tp kalau khutbah menipu, amacam? kalau khutbah ampu penguasa zalim, amacam? kalau khutbah kata gst itu baik, amacam? kalau khutbah buat org lari dr masjid spt tuan A samad said yg sanggup pergi jumat dimasjid jamek dan dgr khutbah dlm bahasa Urdu... hukum jumat khusus tidak ada dlm nas. yg ada ialah: "Hai orang-orang yang beriman, apabila diserukan untuk solat pada hari Jumat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli."

 Persoalannya ialah - SIAPA YANG PATUT MEMBUAT SERUAN TERSEBUT? sudah tentu pihak pemerintah. kalau orang yg minum arak buat seruan adakah kamu akan pergi? kalau penguasa zalim yg suruh kamu solat jumat (padahal dia sendiri tak solat) dan dgr khutbah propaganda dia, adakah kamu akan pergi? cth solat jumat pd zaman pemerintahan kamal attaturk, shah iran, Mubarak dll... seruan ini hanya perlu ditaati jika dtgnya dr penguasa yg adil spt dlm firman: TAATILAH ALLAH, DAN on SATU PERTANYAAN
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 1/8/16




---------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bila pak pak lebai pon takut kebenaran sebab cari makan , maka masa itu lah mat kampau ber leluasa

Melayu semua nya saja

Nazrio berkata...

TT kena tubuh jawatan kuasa yg menyenaraikan nama mesjid2
yg patuH syariaH,..mesjid yg betuL2
Semayang jumaat bukan semayang umnQnanti semua Lari semua x semayang jumaat macam nathanyahooo

Vassili Zaitsev berkata...

Yang datang berjemaah jumaat akan di belasah oleh khatib bahalul makan suap aka ejen propaganda mat monggol.. kah kah kah..

Oo Olla berkata...

Lebai2 kuat menipu
Nampak alim tapi kutu
Surirumah menangis sayu
Bukan setakat ringgit disapu
Chipet pun dibaham selalu
Ini cerita takkan nak bagi tau.

Tanpa Nama berkata...

harap jgn salahkan mufti2, salahkan katib2, ulama2 pas, ulama2 umno, ust2 ustazah2..sebelum mereka menerima sesuatu jawatan, pasti ada terma dan syarat utk suatu jawatan tu.kebyakkan yg terima jawatan2 adalah mereka yg berpengajian hukum.diulang, mrk belajar hukum shj.mrk tak belajar selain sejarah dan hukum2 disekitar kehidupan nabi.hukum tak perlu pikir kuat sgt mcm bro isham.pemikiran tak perlu critical.hanya ikut formula atau hukum shj.skiranya sy belajar komputer, suda tentu sy akan cari mkn dgn komputer samada programing, installation dsb..dan sekiranya sy belajar hukum hakam agama, wajibnya sy akn cari mkn dgn ilmu hukum hakam.kalo sy pelajar phd agama,jgn marah kalo sy juga akn cari mkn dgn agama.korang ingat nak g belajo kat mekah madinah mesir tu tak guna fulus sikom ke.tak guna munteri ke?sb tu la raja saudi sangup taja student ni belajar di middle east.walaupun ketika ini raja saudi yg berasal dari yahudi dari yemen sedang menbunuh ratusan ribu rakyat2 yemen, namun sedekah jariah sponsor dari kerabat raja saudi ni pasti diterima sbg sedekah amal jariah dan dosa2 pembnuhan akan dilihat suci dan bercahaya menerangi alam cakrawala..mesti ada perkara do and don`t sbg mufti yg dilantik oleh kerajaan alusunnah wal rasuah..akhir kalam org2 ni akan jd ayam pencen berserban putih ditandu sbg agaman suci..poraah...fulus sikom lebih maha kuasa dari azzawajalla..