Selasa, 10 Mei 2016

MALAM ESOK BANGSAR



SATU JEMPUTAN

MALAM ESOK

SIARAN LANGSUNG

RADIO BANGSAR

TIDAK WUJUD
Hang Tuah tak pernah wujud. Buktinya: di alam nusantara kontemporari, suku manakah yang menggunakan gelaran "Hang" pada namanya? Kita biasa mendengar gelaran "Awang", "Nik", "Wan" dan sebagainya tetapi belum pernah ada "Hang". Juga mitos2 dari himpunan koleksi "Sejarah Melayu" itu terlalu banyak fantasi dari realiti, contohnya cerita Raja Suran turun ke laut, mitos Merah Silu dan lain2.

 Pokoknya, mitos Hang Tuah sekadar propaganda golongan bourgeois dan pedagang/pemodal Melayu zaman pra kolonial yang sedikit berilmu untuk terus menindas kelas bawahan Melayu agar taat kepada pemerintah tanpa sebarang persoalan biarpun harus membunuh saudara sendiri. Mitos Hang Tuah wajar dilupuskan kerana mengajar Melayu menjadi lembu dicucuk hidung dan taat bodoh. on HANG TUAH WUJUD ATAU TIDAK?
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 5/9/16




------------

2 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Jangan lupo bawak Jamal Yunos sekali, untuk buktikan Hantuwah itu wujud dan baik untuk jadi tauladan. Tauladan cam no nak bawak lari tunang atau bini orang.

Tanpa Nama berkata...

Alang2 bawa jamal tu minta sekali dia bawa burger percuma.katanya bukan kempen politik.jadi semua boleh merasa.lepas ni gelaran jamal ikan bakar bertukar pulak jadi jamal burger