Jumaat, 6 Oktober 2017

SATU HARI DIPETANG MAL HIJRAH





 SATU HARI -
 DIPETANG MAL HIJRAH

Setiap Muslimin dan Muslimah sering mendoakan anak atau zuriat mereka menjadi orang yang beriman,bertakwa dan penyejuk matahati.Namun manusia hanya meranchang...

Dalam lirik Dikir Barat : Jahane  oleh Mat Yeh pada tahun,1970an terdapat serangkap; 
Salah teka pada jangka
Anak bertuah jadi chelaka... 


Begitulahlah lumrah alam,lain yang di pohon lain yang dapat.

Adapun Kesah pagi Jumaat Minggu ini berlaku beberapa tahun yang lepas. 

Mat Dian jejaka lewat 20 pulohan telah lama berhijrah ke Kuala Lumpur.Beliau adalah seorang anak yang baik. Setiap bulan dia tidak pernah lupa mengirim wang belanja kepada  ibunya yang dikasehi  Che Som.

Adapun Mat Dian sebagai orang muda  yang tidak meninggalkan solat kechuali terlupa; dia juga tiada mengachau bini orang kechuali atas dasar suka sama suka. Bak kata Mat Dian ni seorang yang normal,tidak hipokrit dan tidak boleh dilabel sebagai jahat. Hanya nakal.
Dia juga bukan kaki botol tapi adalah sesekali minum bir. Orang muda katakan.

Keistimewaan Mat Dian pula dalam kenakalannya dia berpegang pada suatu prinsip..DIA TIDAK PERNAH BERBOHONG KEPADA IBUNYA .
Suatu pegangan hidup yang mulia.

Nak dijadikan cherita pada tahun itu Awal Muharram telah kebetulan jatoh pada hari  OKTOBERFEST pesta  minum2 enjoy2. Pada hari chuti umum itu Mat Dian bangun lewat dan sebelah petang berkunjong ke Oktoberfest itu dengan rakan2nya. Belum pun habis dua gelas bir, Handphone berdering dan dilihatnya di skrin Bonda Che Som menalipon:

Mat Dian ("MD") : Hello Mak. Apa khabar Mak?

Che Som ("CS') : Hah Dian. Mak Khabar baik.  Apa yang sedang kau buat di hari baik bulan baik ni Dian.Mak dengar bukan main riuh rendah tu?

Mat Dian tergamam sejenak. Dia terpaksa menjawab soalan ibunya tetapi dia tak mahu ibu nya mengetahui dia sedang minum ayer setan. Dan dia tidak akan sesekali berbohong pada ibu nya....maka ikuti perbualan ibu dan anak selanjutnya:

MD : Memang riuh rendah sikit Mak. Mak tak kan tak tahu hari ini tanggal Awal Muharram.Pagi tadi Dian menghadiri Majlis Penyampaian Tokoh Maal Hijrah.

Disebelah petang kaum muda mudi BERARAK pula Mak dibawah panji sharikat sharikat yang sponsor minuman bagi khenduri.

CS: Eh Eh Alhamdulillah Dian. Bagus betul engkau ni. Abang 2 engkau tak ada yang mengorbankan chuti menghadiri majlis begitu.Sejuk ibu mengandongkan engkau Dian.

p.s

Gabongan Ulamak Islam Negara Negara Eropah Semua Setuju
 (""G.U.I.N.N.E.S.S'")
Apa yang mereka setuju? 
G.B.U.A
Apa itu G.B.U.A?

Guinness Baik Untok  Anda!


----------------------

10 ulasan:

panglimo potaseh berkata...

Ayah gwa cik gu.. gwa ingat lagi pada ujung 60an dan 1970/71. Bila ada majlis mkn2 .. mesti ada disediakan guinnes stout untuk mereka yg suka.. masa tu takde pulak kedengaran cikgu sontot anak murid.

Ado cikgu dopan rumah gwa masa tu ..bawa amoi balik ..amoi seksi ooo ari2 pakai skirt agogo .. las2 amoi tu masuk islam. Nampak tak caro kito tarik kapir masok islam maso tu.

Sekarang ni ostat kita hanyo melalak dopan orang yg dah islam. Cerita mcm mana nak jilat puki bini ..corito bini nak tak nak musti kono torimo sontotan dopan belakang dari laki.

Tanpa Nama berkata...

pelik bin ajaib. oktobefest di haram kan kerana ada BIR.. pesta keamatan 1 jun JUNFEST.. minum tuak dan rice wain sampai baring tepi jalan.. di halal kan kan. kecelekaan apa kah ini.. ini tidak adil.. sepatut nya ada pesta maal hijrahfest .. kita minum dan makan sampai kene darah tinggi dan sakit jantung dan gemok mcm kak mah.. itu la patut di halal kan

Tanpa Nama berkata...

bukan 'ayer setan' tapi 'ayer berapi'!

Unknown berkata...

Terima kasih....
mengimbau kembali..dizaman dahulu..
zaman.. nasi lemak 20sen..dengan lagu "jahane"..tu...
haha. Ha.ha.a. ..best...!!

Tanpa Nama berkata...

adapun sebaik sahaja tiba atau seusai merasmikan pembukaan kilang arak itu, minuman apakah yang disajikan kepada si TUN HAJI tersebut dan sekelian pengikut yang hadir bersama TUN HAJI?

tidaklah terfikir dalam buah fikiran yang waras jika kita menghadiri majlis pembukaan kilang arak namun yang disajikan kepada sekelian dif kehormat hanya teh tarik atau oren bancuh sahaja adanya. mungkin si TUN HAJI hanya diberi ayer mineral sa-botol buat membasah tekak yang haus.

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah.... harem zhadeh betul kau Mat Dian....nanti kita jumpa di neraka bersama-sama Umar Khayyam, Tuan TT, Sultan Pahang dan seangkatan dengannya.

Tanpa Nama berkata...

zuriat berimam, untok cuci dosa mereka?

HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR HAR

manyak MANYAK lucu...............lar...............

Tanpa Nama berkata...

Apa yg ko merapu ni issey. Bwk2 la cherita baghuih. Ni saja nk kata dulu blh minum, apasai la xbley ka? Hijrah ni mna dgn harta(mal). Dgn jiwa raga org yg ngaku musleem. Ko ada ke?

1msia berkata...

halang mrk yg sifar idea jadikan m'sia negara majemuk ke arah fahaman taliban.

bersama2 hadir di himpunan selamatkan negara in festivity moods dlm pakaian traditional kaum masing2 dlm suasana Muhibbah antara kaum visi kerajaan in-waiting PH.....

Tanpa Nama berkata...

Saya berpendapat pada masa dahulu kejahilan dan kurang kefahaman tentang hukum-hakam masih lemah dan tak heranlah mereka seolah-olah berbangga dan mempromosi minum arak

Tetapi seiring dengan perubahan masa,dengan ada peranan pebagai pihak,para ulama,kuliah ugama,peranan ustaz dan sebagai tahap celik ugama dkalangan umat islam semakin tinggi dan menyakinkan.

Maka perkara-perkara jahilliah dahulu semakin ditinggalkan dan dijauhi oleh umat islam...alhamdulliah!