Rabu, 29 Mei 2019

CILAKA - KAKI BODEK









CILAKA

INI MESTI

KAKI BODEK

MAHATHIR


Pasca PRU14, Malaysia antara negara Asia paling berpengaruh


MALAYSIA berada di kedudukan satu daripada tiga kuasa tengah paling baik di Asia pada 2019 berikutan pemilihan semula Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri selepas pilihan raya umum tahun lepas, kata pemikir Australia Institut Lowy.

Dalam kajian analisis tentang pengaruh negara di seluruh dunia, kumpulan dasar awam juga mendapati Malaysia berada di kedudukan ke-9 dari 25 negara paling berpengaruh di Asia.

Malaysia mencatatkan 22.8 pada Indeks Kuasa Asia yang menilai 25 negara di benua itu menggunakan alat analisis untuk mengesan perubahan dalam pengagihan kuasa di rantau ini.

Amerika Syarikat merupakan negara paling berpengaruh (84.5) diikuti oleh China (75.9), Jepun (42.5) dan India (41). Kemudian diikuti oleh Rusia, Korea Selatan, Australia dan Singapura.

Projek ini menilai kuasa negara menerusi 126 petunjuk merentas lapan langkah tematik: kemampuan ketenteraan dan rangkaian pertahanan, sumber ekonomi dan hubungan, kesan diplomatik dan pengaruh budaya serta ketahanan dan sumber masa depan.

Laporan itu menyatakan kedudukan Malaysia mengagumkan dan satu perubahan besar dari kedudukannya yang “telah menurun sejak zaman kegemilangan Perdana Menteri Dr Mahathir dua dekad lalu”.

Pakatan Harapan berjaya mengalahkan Barisan Nasional pada pilihan raya umum 9 Mei tahun lepas menandakan perubahan pertama kerajaan dalam sejarah negara.


NI MESTI

CARI PROJEK

NAK TENDER

PERANGAI

CUKONG

KAH KAH KAH
----------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Minggu depan hang dapat Dato Seri (Dato Seri Hishamudin Rais) dan dilantik jadi setiausaha kementerian komunikasi blogger se Malaysia.
Pandai hang bodek Che Det, dekat raya ni, mintaklah DEDAK syedikit...