Isnin, 29 Julai 2019

PA CHU CHENG-CHAK WOW








PA CHU CHENG 

CHAK WOW  ADA

UNDANG UNDANG

KANUN TAK? 

Perlembagaan Malaysia yang merupakan aturan grundnorm ataupun asas perundangan Malaysia selain memegang kedudukan undang-undang tertinggi Persekutuan tiadapun mengutarakan peruntukan-peruntukan khusus berkaitan apa-apapun yang diperkatakan sebagai hak-hak spesifik puak/kaum LGBT dalam Persekutuan. Malahan, jelas sekatan-sekatan yang termaktub dalam Fasal 2 di bawah Perkara 10, perlu atau suai manfaat demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, ketenteraman awam atau prinsip moral.

 Oleh demikian, kelantangan bersuara untuk mewujudkan hak-hak LGBT misalannya bertentangan dengan undang-undang jenayah yang sedia ada, seperti Akta 574 iaitu Kanun Keseksaan yang jelas menjenayahkan perbuatan dan perlakuan jenayah-jenayah seks di luar tabii sebagai contoh. Kesimpulannya, kebebasan bercakap/bersuara berkaitan isu LGBT boleh disekat atas sebab-musabab sedemikian.
 on 
TRAJEDI
Publish | Delete | Spam
Hakimi bin Abdul Jabar
on 29/07/19

Jik


--------

1 ulasan:

pyang berkata...

TT, ku nk ty hg ni, sapa yg ajaq hg perkataan chak wow? Adakah hg pernah tinggal di kampung kalai? Kg begia atau seumpamanya? Setahu aku, aku tak pernah ajar perkataan tu pada sapa2 walaupun aku siam bumiputar.